کد مطلب: 26679
  تاریخ انتشار:  1402/07/30 - 12:09


کاهش جمعیت پرندگان نزدیک است؟

نتایج تحقیق دانشمندان نشان داد که تولید مثل پرندگان در موج گرما به شدت آسیب می‌بیند.

نتایج تحقیق دانشمندان نشان داد که تولید مثل پرندگان در موج گرما به شدت آسیب می‌بیند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از ارث، آمریکای شمالی در حال حاضر با کاهش قابل توجه و سریع جمعیت پرندگان مواجه شده که توسط عوامل مختلف ازجمله تأثیرات شدید تغییرات آب وهوایی تشدید شده است.

عواقب افزایش دما بر روی این اکوسیستم‌های شکننده عمیق است و بر تولید مثل و نرخ بقای پرندگان تأثیر می‌گذارد.

یکی از اکتشافات حیاتی، تأثیر مخرب دمای بسیار بالا بر موفقیت باروری پرندگان است. پرندگانی که در نزدیکی زمین‌های کشاورزی زندگی می‌کنند، کاهش قابل توجهی در طول افزایش دما تجربه می‌کنند و شانس تولید مثل موفق آنها در مقایسه با شرایط معتدل‌تر به نصف کاهش می‌یابد.

در مقابل، به نظر می‌رسد که محیط‌های جنگلی به‌عنوان پناهگاهی در برابر دماهای نامناسب عمل می‌کنند. پوشش طبیعی و مناطق سایه‌دار در این جنگل‌ها به‌طور قابل‌توجهی به موفقیت لانه‌سازی کمک می‌کند و در نتیجه یک پناهگاه حیاتی برای گونه‌های مختلف پرندگان فراهم می‌کند.

 جالب توجه است، نتایج تحقیق کنونی نشان داد که مکان‌های شهری، برخلاف تصور عمومی، تأثیر منفی کمتری بر موفقیت لانه‌سازی پرندگان در موج گرما در مقایسه با مناظر کشاورزی دارد.

به نظر می‌رسد، لانه‌های شهری که اغلب در پارک‌های شهری یا مناطق مسکونی با پوشش درختی قابل توجهی قرار دارند، برای پرندگان سودمند هستند و در مقابل دمای شدید حائلی ایجاد می‌کنند.

مناظر شهری رایج مانند حیاط‌های خلوت و پارک‌ها می‌توانند نقشی حیاتی به‌عنوان زیستگاه پرندگان ایفا کنند و درجه‌ای از محافظت در برابر تغییرات آب و هوایی شدید آینده را ارائه دهند. این یافته‌ها حاکی از اهمیت فضای سبز شهری برای حفاظت از حیات وحش است.

نتایج کلی این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها