کد مطلب: 26649
  تاریخ انتشار:  1402/07/22 - 10:46


مناطق مسکونی انگلیس در معرض سیل شدید ناشی از تغییر اقلیم

بیش از ۱.۵ میلیون خانه در انگلیس ممکن است تا سال ۲۰۸۰ میلادی به دلیل بالا آمدن آب دریاها ناشی از ذوب شدن یخ های قطب شمال با خطر سیل بیشتری روبرو شوند.

بیش از ۱.۵ میلیون خانه در انگلیس ممکن است تا سال ۲۰۸۰ میلادی به دلیل بالا آمدن آب دریاها ناشی از ذوب شدن یخ های قطب شمال با خطر سیل بیشتری روبرو شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این وضعیت منجر می‌شود تا مقامات انگلیس به دلیل عدم توجه به تغییرات «شدید» محیطی مورد انتقاد قرار گیرند.

افزایش سطح آب دریاها سواحل انگلیس را در معرض فرسایش و خانه‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و سد تیمز - که برای محافظت از پایتخت این کشور در برابر سیل طراحی شده است - احتمالاً برای مقابله با جزر و مد بیشتر نیاز به ارتقا و بازسازی دارد.

تغییرات چشمگیر در چشم انداز وقوع سیل در مناطق مختلف انگلیس می تواند باعث شود که دولت های آینده در این کشور مجبور شوند انتخاب کنند که در چه مکان‌هایی موانع دفاعی بسازند و در چه مکان‌هایی اجازه وقوع سیل را بدهند.

دهکده ساحلی کم ارتفاع «فیربورن» در ولز ممکن است زیر آب برود و شورای محلی نگران است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی غیرقابل سکونت شود.

همچنین از ساکنان محلی نیز خواسته شده است که این منطقه را ترک کنند.

دانشمندان اعلام کردند که گازهای گلخانه ای در حال حاضر جو را به اندازه‌ای گرم کرده اند که باعث افزایش سطح آب‌های جهان بین ۱۷.۵ تا ۵۲.۴ میلی متر تا سال ۲۱۰۰ میلادی می‌شود.

آنها همچنین هشدار دادند که هرگونه گرم شدن بیشتر تنها این مشکل را تشدید می کند.

هر چه یخ های قطب شمال سریعتر ذوب شوند، با سرعت بیشتری ناپدید می شوند که این فرآیند به عنوان اثر «آلبیدو» شناخته می شود.

دمای قطب شمال در مقایسه با میانگین جهانی با سرعتی چهار برابر افزایش می یابد و این وضعیت می تواند حیات وحش و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییر قطب شمال «دور از دید، خارج از ذهن»

کارشناسان انگلیسی هشدار دادند که برای مدت طولانی، تأثیرات متغیر قطب شمال «دور از دید، دور از ذهن» بوده است و تاکید کردند که باید با این منطقه با اهمیت و جدیت بیشتری برخورد و اقدامات لازم انجام شود.

این کارشناسان اظهار کردند که قبل از ذوب شدن یخچال‌ها و تبدیل شدن صفحات یخ به سیل گسترده و الگوهای آب‌وهوایی غیرقابل برگشت در انگلیس، ما باید جعبه ابزار کامل خود را برای درک بهتر تغییرات در قطب شمال به کار بگیریم.

این کارشناسان از وزرای این کشور خواستند تا اولویت‌بندی کنند و بودجه بیشتری را برای تحقیقات اختصاص دهند.

به گفته این کارشناسان، برای جلوگیری از جمع آوری اطلاعات مشابه، همکاری بیشتری بین دانشگاه های انگلیس و همچنین با شرکای بین المللی لازم است.

قطب شمال، یک منطقه قطبی واقع در منتهی الیه شمالی کره زمین است که بیشترین تأثیر را از تغییرات آب و هوای جهانی در سال های اخیر متحمل شده و این وضعیت منجر به ذوب سریع یخ ها و گرم شدن این ناحیه وسیع جغرافیایی و همچنین تأثیر بر حیات وحش آن به ویژه خرس‌های قطبی شده است.

کاهش قابل توجه یخ در دریای قطب شمال

پروفسور «بورکو اوزوی»، هماهنگ کننده سومین اکسپدیشن ملی تحقیقات علمی قطب شمال در مورد تنوع حیات در منطقه قطبی با خبرگزاری آناتولی گفت و گو کرده و بر تفاوت های قابل توجه بین قطب شمال و قطب جنوب تاکید کرده است.

اوزوی خاطر نشان کرد که قطب شمال و قطب جنوب نه تنها از نظر اقیانوس ها و قاره ها بلکه در تنوع قابل توجه گونه های ساکن در این دو منطقه نیز با هم تفاوت دارند. پنگوئن ها در جنوب گونه غالب هستند در حالی که خرس های قطبی در شمال یافت می شوند.

او خاطرنشان کرد که حیات وحش موجود در قطب جنوب از انسان نمی ترسد، بر خلاف قطب شمال که در آن حیوانات بیشتر در مواجه با انسان رم می‌کنند و تمایل به فرار دارند.

وی در عین حال بر اهمیت یخ دریا برای خرس‌های قطبی تاکید کرد. یخ دریا به این شکارچیان قطبی اجازه می‌دهد که روی اقیانوس سفر کرده و ماهی‌ها را صید کنند. با این حال با ذوب شدن یخ های دریا، بقای خرس های قطبی به خطر می افتد.

وی افزود: از طریق تحقیقات و مشاهدات خود متوجه شدیم که کاهش قابل توجهی در حجم یخ های دریای قطب شمال رخ داده و می بینیم که خرس های قطبی که برای استراتژی های شکار به یخ دریا متکی هستند نیز عمیقا تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته‌اند.

اوزوی اظهار کرد: اینها پیامدهای تغییرات آب و هوایی است. این فقط خرس های قطبی نیستند که تحت تأثیر قرار می گیرند بلکه اکوسیستم های موجود در دریا و خشکی در هر حال از این تغییرات اقلیمی متاثر خواهند شد.

افزایش بارش برف و باران در قطب شمال

تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه آلاسکا نشان داد که میزان بارش از سال ۱۹۵۰ میلادی به بعد در قطب شمال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته که تغییری قابل توجه است.

بر اساس این مطالعه، قطب شمال در همه فصول و همه نواحی شاهد بارش بیشتر است، به طوری که در حواشی آن که دما بالاتر است بارش برف بیشتر جای خود را به باران داده است.

اکتبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲ سومین سال پربارش ۷۲ سال اخیر بود.

این ارزیابی در «گزارش ۲۰۲۲ وضعیت قطب شمال» که یک نشریه سالانه متعلق به سازمان علوم اتمسفری و اقیانوسی آمریکاست (نوآآ) تشریح شده است.

این سند، آثار تغییر اقلیم در قطب شمال در ۱۷ سال گذشته را تشریح کرده و نشانگرهای قطبی یا «علائم حیاتی» را تعقیب می کند و امسال برای اولین بار بارش را نیز به فهرست خود افزوده است.

پروفسور «جان والش» از دانشگاه آلاسکا در شهر «فربنکس» در این باره گفت که پراکندگی ایستگاه های نظارتی در قطب شمال به خصوص در اقیانوس، ارزیابی برخی الگوهای آب و هوایی را خیلی سخت کرده بود. اما با دو رویکرد تحلیلی مستقل - استفاده از داده های موجود و یک مدل اقلیمی جهانی - اکنون می توان تصویری قابل فهم ترسیم کرد.

او می گوید: ما همچنین روند رویدادهای بارش شدید را بررسی کردیم. برای مثال، اوتکیاگویک در شمال آلاسکا پربارش ترین روز از زمان ثبت رکوردها را در ماه ژوئیه تجربه کرد.

در بیشتر بخش های قطب شمال، الگوهای مربوط به شدیدترین بارش های یک روزه و پنج روزه از نظر حجم، شدت گرفته است.

در این میان باران یخ به مشکلی بزرگتر بدل می شود. فربنکس، دومین شهر بزرگ آلاسکا، اخیرا ۳۵ میلی متر بارندگی را تجربه کرده است.

پروفسور والش می گوید: زیرساخت های موجود، سیستم تخلیه آب در روستاها یا نواحی شهری برای شرایط گذشته طراحی شده و این موارد جوابگوی شرایط تازه و بارندگی شدیدتر نیست.

دمای بالاتر باعث تبخیر رطوبت بیشتر از اقیانوس می شود که در نهایت به صورت برف و باران ظاهر می شود. اما دمای بالاتر هوا همچنین به معنی ذوب پوشش یخی دریای قطب است به طوری که آب سطحی بیشتری در معرض تبخیر قرار می گیرد و به بارش بیشتر منجر می شود.

گزارش ۲۰۲۲ وضعیت قطب شمال را انجمن ژئوفیزیک آمریکا در جریان نشست پاییزی خود در شیکاگو منتشر کرد.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان