کد مطلب: 26615
  تاریخ انتشار:  1402/07/12 - 11:04


استرالیا در محاصره سیل و حریق/ اعلام آماده‌باش در چندین شهر

چندین شهر استرالیا ساعاتی بعد از تهدید آتش‌سوزی، اکنون خود را برای مقابله با سیل آماده می‌کنند.

چندین شهر استرالیا ساعاتی بعد از تهدید آتش‌سوزی، اکنون خود را برای مقابله با سیل آماده می‌کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آتش‌سوزی‌های جنگلی این هفته در منطقه «گیپسلند» در ایالت «ویکتوریا» و سواحل جنوبی ایالت «نیو ساوث ولز» جریان داشته است و هر دو منطقه چهار سال پیش در آتش‌سوزی‌های شدید تابستانی آسیب جدی دیده بودند.

مقامات محلی می‌گویند در نهایت بارندگی به مهار آتش‌سوزی‌ها کمک کرده اما در عین حال ادامه بارش‌ها، باعث صدور هشدار سیل برای برخی شهرها شده است.

این کشور در سال‌های اخیر با ظاهر شدن هرچه بیشتر آثار گرمایش زمین با فاجعه‌های طبیعی متعددی دست و پنجه نرم کرده است.

در حالی که مقام‌ها انتظار دارند این خطرناک‌ترین فصل آتش‌سوزی در سال‌های اخیر باشد، ده‌ها آتش‌سوزی در سراسر استرالیا همچنان در جریان است.

در گیپسلند - یک منطقه روستایی در جنوب شرقی ویکتوریا - صدها آتش‌نشان چندین روز را صرف مقابله با دو آتش‌سوزی جدی کرده‌اند. این دو حریق مردم را به ترک محل واداشته و حداقل یک خانه را سوزانده است.

در نیو ساوث ولز هم مقام‌ها تایید کرده‌اند که روز گذشته (سه‌ شنبه) چندین خانه در آتش‌سوزی ویران شده است.

بر اساس گزارش‌ها، در این دو ایالت، آتش‌سوزی‌ها تقریبا ۲۵ هزار هکتار (۲۵۰ کیلومتر مربع) زمین را سوزانده است.

اما از سوی دیگر یک جبهه بزرگ هوای سرد امروز (چهارشنبه) باعث بارندگی شدید در جنوب شرقی استرالیا می‌شود که به طور بالقوه خطر سیل را به همراه دارد.

شهرهای کوچک در منطقه گیپسلند که در معرض خطر شعله‌های آتش بودند، حالا باید نگران قطع شدن مسیرها در اثر سیل باشند.

«تیم ویبوش»، مقام ارشد سازمان خدمات اضطراری ایالت ویکتوریا، روز گذشته به ساکنان هشدار داد: سعی نکنید وسط سیلاب رانندگی کنید، ممکن است این آخرین تصمیمی باشد که می‌گیرید.

در نیو ساوث ولز در مناطقی که آتش‌سوزی جریان دارد، مقداری باران باریده است اما با توجه به هوای داغ، خشک و وزش باد، خطر آتش‌سوزی شدید در سایر نقاط ایالت همچنان ادامه دارد.

استرالیا در سال‌های اخیر در معرض بلایای طبیعی زیادی قرار گرفته است؛ خشکسالی شدید، آتش‌سوزی‌های تاریخی، سال‌های متوالی سیل‌های بی‌سابقه و شش مورد رنگ باختگی انبوه در دیواره بزرگ مرجانی از جمله این موارد هستند.

در آخرین گزارش هیات میان دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد هشدار داده شده که امکان دارد آینده، آکنده از بلایای بدتر باشد مگر اینکه اقدام فوری برای توقف روند گرمایش صورت گیرد.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

با گرمتر شدن هوا، رطوبت بیشتری در اتمسفر ذخیره می‌شود که بارندگی شدیدتر در مدت زمان کوتاه‌تر و گاه در ناحیه‌ای محدود را به دنبال دارد.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان