کد مطلب: 26544
  تاریخ انتشار:  1402/06/22 - 11:50


مقصری که می‌تواند ناجی باشد

فناوری‌های کشاورزی می‌توانند تغییرات آب‌وهوایی را معکوس کنند.

فناوری‌های کشاورزی می‌توانند تغییرات آب‌وهوایی را معکوس کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، سیستم غذایی جهانی با افزایش قریب الوقوع جمعیت جهان در یک مقطع حساس قرار دارد. این سیستم که در حال حاضر بین ۲۱ تا ۳۷ درصد از انتشار سالانه گازهای گلخانه‌ای زمین را تولید می‌کند، می‌تواند سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

در حال حاضر، نتایج یک مطالعه در مجله PLOS Climate نشان می‌دهد که چگونه فناوری‌های کشاورزی نه تنها می‌توانند تشدید انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، بلکه به‌طور بالقوه آن را با ایجاد انتشار منفی خالص معکوس کنند.

این تحقیق در دانشگاه پرینستون آمریکا انجام شد. محققان اظهار کردند که این بررسی، سیستم غذایی را به‌عنوان یکی از قدرتمندترین سلاح‌ها در نبرد علیه تغییرات آب‌وهوایی جهانی می‌شناسد.

چندین مطالعه گذشته قدرت عجیب تغییرات رژیم‌ غذایی جهانی در مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای را تضمین کرده‌اند. یکی از توصیه‌های برجسته در این حوزه، رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای گیاهی و گاه‌گاهی غذاهای گوشتی است که کمیسیون EAT-Lancet آن را حمایت می‌کند.

 اگر کل جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ این رژیم را اتخاذ کنند، منجر به کاهش ناخالص ۸.۲ میلیارد تنی انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود  که رقمی قابل ستایش و در عین حال ناکافی است.

در این مطالعه تغییرات رژیم‌ غذایی و فناوری‌های کشاورزی به‌عنوان گزینه‌های مختلف برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بررسی شده است. با توجه به تأثیر حداقلی تغییرات رژیم غذایی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای، مجموعه‌ای از فناوری‌های کشاورزی حتی تعداد معدودی می‌تواند نویدبخش باشد.

در میان تکنیک‌های نوآورانه فراوان، این مطالعه بر قدرت بهبود خاک، ترویج کشاورزی جنگلی و برداشت پایدار غذاهای دریایی و معرفی تولید کود هیدروژنی تاکید می‌کند.

در حالی که تغییر رژیم‌های غذایی به سمت گزینه‌های سالم‌تر بسیار اهمیت دارد اما محققان ادعا می‌کنند که برای خنثی‌ کردن واقعی انتشار گازهای گلخانه‌ای باید به شدت به فناوری‌های کشاورزی و تکنیک‌های مدیریت اعتماد کنیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها