کد مطلب: 26523
  تاریخ انتشار:  1402/06/19 - 12:03


نقش راهبردی ایران در مقابله با توفان‌های گرد و غبار

وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غباربر نقش راهبردی ایران در مقابله با توفان‌های گرد و غبار تاکید و سفیر ژاپن در ایران نیز به حمایت ژاپن از کشورمان برای مقابله با این پدیده جوی اشاره کرد.

وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار بر نقش راهبردی ایران در مقابله با توفان‌های گرد و غبار تاکید و سفیر ژاپن در ایران نیز به حمایت ژاپن از کشورمان برای مقابله با این پدیده جوی اشاره کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، «اوا بازایبا» در دومین روز اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد وغبار که امروزدر سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارکرد: اقدامات عملی باید برای مقابله با پدیده‌هایی که محیط زیست را به خطر انداخته است، انجام داد. دانشمندان در مورد شرایط محیط زیستی در نقاط مختلف جهان هشدار داده‌اند و نباید نسبت به این قضیه بی‌توجه بود.

وی افزود: آفریقا فقط مسئول چهار درصد آلودگی جهان است و ۸۰ درصد آلودگی از طرف کشورهای گروه ۲۰ تولید می‌شود. با وجود اینکه ۵۵ میلیون هکتار از جنگل‌های دنیا در کشور ما وجود دارد و بیشترین میزان جذب گاز کربنیک را داریم اما از قربانی‌های آلودگی زیست محیطی در جهان شده‌ایم.

وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو تاکید کرد: مسئولیت مبارزه با تغییرات اقلیمی و توفان‌های گرد و غبار جمعی است و همه باید به تعهدات زیست محیطی‌مان عمل کنیم. نباید بگذاریم زمان را از دست دهیم چون میزان خسارت‌های ناشی از این موضوع بسیار افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: اراده سیاسی در جهان برای مقابله با تغییرات اقلیمی و توفان‌های گرد و غبار لازم است و همه باید علیه این تغییرات گام‌های موثر برداریم همچنین راه‌اندازی صندوق مشترک در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو در پایان گفت: ایران نقش موثری در مقابله با توفان‌های گرد و غبار دارد و ما از این کشور و سازمان ملل بابت برگزار این اجلاس قدردانی می‌کنیم.

حمایت ژاپن از ایران در حوزه مقابله با توفان‌های گرد و غبار

«آیکاوا کازو توشی» - سفیر ژاپن در ایران - در این اجلاس با تاکید بر اینکه از اقدامات ایران در حوزه محیط زیست از جمله مقابله با توفان‌های گرد و غبار حمایت می‌کنیم، گفت: برگزاری اجلاس مقابله با گرد و غبار نتایج موثری را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه اظهارکرد: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است و مشارکت فعال بسیاری از کشورها در اجلاس امروز هم موید همین مطلب است.

سفیر ژاپن در ایران افزود: در سال جاری شاهد توفان‌های بیشماری در شرق دور بوده‌ایم و در ژاپن برنامه کنترل گرد و غبار از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است و ما برنامه‌هایی با کشورهایی همچون چین، کره و مغولستان داشته‌ایم همچنین سه برنامه عمل با کره و چین امضا کرده‌ایم و در حال حاضر هم انجام برنامه‌های مشترک با کشورهایی از جمله ایران برایمان بسیار حائز اهمیت است.

کازوتوشی با تاکید بر اینکه از اقدامات ایران در زمینه مقابله با توفان‌های گرد و غبار حمایت می‌کنیم، گفت: در سال ۲۰۱۴ نیز تفاهمنامه میان جمهوری اسلامی ایران و محیط زیست ژاپن منعقد شد و ما به دنبال برگزاری کارگاه‌ها و جلسات فنی مشترک بوده‌ایم.

سفیر ژاپن در ایران با بیان اینکه توفان‌های گرد و غبار باعث ابتلای افراد به بیماری‌های زیادی شده است، گفت: دولت ژاپن متعهد شده یک میلیارد دلار برای مقابله با توفان اختصاص دهد که هر ساله این میزان را افزایش خواهیم داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، کازوتوشی در پایان خاطرنشان کرد: قطعنامه پیشنهادی که در این اجلاس مطرح شده در مورد اقدامات پیشگیرانه و همکاری‌ها برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است و برگزاری چنین اجلاسی در ایران می‌تواند نتایج موثری را در جهت حفاظت از محیط زیست به همراه داشته باشد.

پیشگامی ایران برای همکاری‌های بین‌المللی جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار

مولایی ادریس - معاون وزیر محیط زیست جمهوری اسلامی موریتانی- نیز به نقش پیشگامانه ایران برای همکاری‌های بین‌المللی جهت مقابله با طوفان‌های گرد و غبار اشاره کرد و گفت: این توفان‌ها عامل بازدارنده در برابر توسعه پایدار است.

ادریس افزود: توفان‌های گرد و غبار یکی از چالش‌های محیط زیستی است که بشر در حال حاضر با آن مواجه شده است و این مسئله پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سلامتی و ... به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع توفان‌های گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است و همه کشورها باید به آن توجه کنند، گفت: ما هم پیگیر این موضوع هستیم و اقداماتی را در این راستا انجام داده‌ایم. راه‌اندازی سامانه‌های هشدار زودهنگام و رصد پایش‌ها در حال انجام است.

معاون وزیر محیط زیست جمهوری اسلامی موریتانی خاطرنشان کرد: توفان‌های گرد و غبار عامل بازدارنده در برابر توسعه پایدار است و سبب می‌شود که علاوه بر آسیب به بشر هزینه‌های زیادی در این راستا اختصاص داده شود لذا پیشگیری از چنین رخدادهایی حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست وی با تاکید بر نقش پیشگامانه ایران برای همکاری‌های بین‌المللی جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار گفت: پیشنهاد انعقاد توافقنامه چند جانبه در این اجلاس بسیار خوب است و ما از آن حمایت می‌کنیم چراکه نظم دهنده برنامه کشورها ذیربط است.

ضرورت همکاری‌های بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست

بردی بردیف - رئیس دپارتمان هماهنگی‌های بین‌المللی محیط زیست در ترکمنستان - امروز در دومین روز اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهارکرد: ۸۰ درصد کشور ترکمنستان را صحرا پوشانده و این کشور در آسیای میانه با گرد و غبار مواجه است.

وی افزود: کشورها در آسیای میانه با کمبود آب مواجه‌ هستند و ترکمنستان هم از این موضوع مستثنی نبوده‌ است. این روزها افزایش تغییرات جوی در جهان را شاهد هستیم و کشور ما نیز تحت تاثیر کریدورهای خشکی منطقه قرار گرفته‌ است.

بردیف با اشاره به اینکه وزارت محیط زیست ترکمنستان ارگان اصلی اجرای سیاست‌های دولت در حفاظت از محیط زیست است، گفت: همکاری‌های بین‌المللی جهت حفاظت از محیط زیست ضرورت دارد و اجرای پروژه‌های مشترک مدنظر ما قرار دارد.

رئیس دپارتمان هماهنگی‌های بین‌المللی محیط زیست در ترکمنستان خاطرنشان کرد: اهدای کمک از طریق صندوق‌های بین‌المللی و بانک‌های اروپایی و بانک‌های توسعه اسلامی حائز اهمیت است و باید به این مسئله توجه داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با اشاره به اینکه ترکمنستان برنامه‌های مشترکی با سازمان ملل برای امنیت غذایی و کشاورزی دارد، گفت: ترکمنستان موافقتنامه‌های متعدد با کشورهای مختلف امضا کرده است و استراتژی کلی ما انجام همکاری‌های بین‌المللی است.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری