کد مطلب: 26518
  تاریخ انتشار:  1402/06/18 - 18:14


دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد

۳۳۰ میلیون نفر تحت تأثیر توفان‌های گرد و غبار در جهان

تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون نفر تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار قرار گرفته‌اند و آسیب‌پذیرترین افراد، بیش از همه از این امر رنج می‌برند و فعالیت‌های انسانی این توفان‌ها را تشدید می‌کند اما اقدامات انسان‌ها می‌تواند به آرام‌تر شدن آنها کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون نفر تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار قرار گرفته‌اند و آسیب‌پذیرترین افراد، بیش از همه از این امر رنج می‌برند و فعالیت‌های انسانی این توفان‌ها را تشدید می‌کند اما اقدامات انسان‌ها می‌تواند به آرام‌تر شدن آنها کمک کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیامی را به صورت ویدیویی به مناسبت برگزاری اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار برای این اجلاس فرستاد که این پیام برای حاظرین نمایش داده شد.

در متن این پیام آمده است: ما با یک توفان تمام عیار روبرو هستیم؛ فعالیت‌های انسانی زمین را تخریب می‌کند و اقلیم را تغییر می‌دهد. همچنین موجب خشکسالی، بیابان‌زایی و گرمایش سریع دما می‌شود که نتیجه آن توفان‌های گرد و غبار شدیدتر و مکررتر است. این توفان‌ها محصولات کشاورزی را از بین می‌برند دام‌ها را می‌کشند و به صنعت و سلامت انسان آسیب می‌رسانند.

این پیام می‌افزاید: تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون نفر تحت تاثیر این توفان‌ها قرار گرفته‌اند و آسیب‌پذیرترین افراد از آن بیش از همه رنج می‌برند و فعالیت‌های انسانی این توفان‌ها را تشدید می‌کند اما اقدامات انسان‌ها می‌تواند به آرام‌تر شدن آنها کمک کند. رسیدن به این هدف نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است و ما باید آمادگی خود را در برابر توفان‌ها بیشتر کنیم و تاثیرات آن را کاهش دهیم. به همین دلیل است که ما بر افزایش حمایت و سرمایه‌گذاری برای بهبود سیستم‌های هشدار زودهنگام پافشاری می‌کنیم. ما باید به با علل این مسئله، با حمایت از کشاورزان در جهت  حفاظت از خاک سطحی و با احیای زیست بوم‌ها و مناظر و ...مقابله کنیم.

در ادامه این پیام آمده است: «دهه سازمان ملل متحد در برابر ترمیم زیست بوم» نقشه راهی را تا سال ۲۰۳۰ برای حفاظت و احیای زمین‌ها و زیست بوم‌های تخریب شده‌مان در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین ما باید مدیریت آب را با بهبود روش‌های آبیاری و تقویت تاب‌آوری تقویت کنیم و دسترسی به منابع آب پاک را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت بشناسیم.

عالیجنابان هیچ ابهامی وجود ندارد که برای محدود کردن توفان‌ها باید گرمایش را نیز محدود کنیم. برای این کار نیاز است که اکنون جهان با تسریع اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد، با افزایش دمای جهانی مقابله کند.

وی در ادامه آورده است: من پیشنهاد یک پیمانه همبستگی اقلیمی داده‌ام که مطابق آن تمامی تولید کنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای تلاش مضاعفی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهند کرد و کشورهای ثروتمندتر اقتصادهای نوظهور را در جهت رسیدن به این هدف حمایت خواهند کرد. علاوه بر این من «دستور کار تسریع کننده» را مطرح کردم تا تلاش‌های بیشتری در راستای این اقدامات صورت گیرد. این دستور کار کشورها را تشویق می‌کند که تعهد دهند تا حد امکان به صفر خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یابند کشورهای توسعه یافته تا سال ۲۰۴۰ و اقتصادهای نوظهور تا سال ۲۰۵۰. همچنین از کشورهای توسعه یافته خواسته شده که منابع مالی و وعده‌های داده شده برای اقدام برای اقلیم از جمله سازگاری را محقق کنند. همچنین تمامی کشورها باید صندوق زیان و خسارات را در کاپ ۲۸ که نوامبر امسال برگزار می‌شود، فعال کنند. من از کشورها می‌خواهم که هر دو طرح را اجرا کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان پیام خود نوشته است: بحث همکاری بسیار کلیدی است و من از شما می‌خواهم که از زمان خود در تهران برای ایجاد مشارکت افزایش همکاری و تعهد به اقدامات عملی استفاده کنید. در کنار یکدیگر ما می‌توانیم کمک کنیم که توفان‌ها آرام شوند و جهانی امن‌تر سالم‌تر و پایدارتر برای همه ما ساخته شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری