کد مطلب: 26500
  تاریخ انتشار:  1402/06/15 - 10:04


سیل و توفان در جهان

در استانبول نیز بارندگی شدید باعث جاری شدن سیل در خیابان‌ها و خانه‌های دو محله شد که به گفته دفتر فرمانداری دست‌کم دو کشته برجای گذاشت.

در حالی که باران‌های سیل‌آسا و باد شدید ناشی از یک چرخند تاکنون منجر به مرگ دست‌کم ۲۱ نفر در جنوب برزیل شده، وقوع سیل بیشتر برای این منطقه پیش‌بینی شده و فرماندار ایالت «ریوگرانده جنوبی» گفت که این بدترین فاجعه آب و هوایی در تاریخ این ایالت است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
از سوی دیگر توفان و سیل در روزهای اخیر باعث مرگ دست‌کم حداقل هفت نفر در یونان، ترکیه و بلغارستان شده است. علاوه بر این در اسپانیا نیز سیلِ روزهای گذشته تلفاتی در پی داشته است.

در برزیل مقام‌ها گفته‌اند که هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان در ریوگرانده جنوبی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی، ۸۵ درصد شهر «مِکِم» با پنج هزار نفر جمعیت به زیر آب رفته و صدها نفر از روی بام خانه‌ها نجات داده شدند.

رئیس جمهوری برزیل گفت که دولت فدرال آماده کمک‌رسانی است.

به گفته کارشناسان بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارندگی (۱۱ اینج) در کمتر از ۲۴ ساعت روی داده که به سیل و رانش زمین دامن زده است.

مقامات محلی همچنین اعلام کردند که هنوز شش نفر دیگر در این منطقه مفقود هستند و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

امدادگران برای رسیدن به مناطقی که راه‌های آنها بسته است از بالگرد استفاده می‌کنند.

ساکنان شهر «نووا باسانو» در شمال مکم می‌گویند که این شهر هم ویران شده است.

عوامل زیادی به سیل دامن می‌زند اما گرمتر شدن اتمسفر در اثر تغییر اقلیم احتمال بارندگی سیل‌آسا را بیشتر کرده است.

این گزارش حاکیست، در ماه فوریه امسال (۲۰۲۳) نیز دست‌کم ۴۰ نفر در سیل و رانش زمین در ایالت «سائو پائولو»ی برزیل کشته شدند. سال پیش هم حدود ۱۰۰ نفر در حوادث مشابه در شهر «رسیف» در شمال شرق این کشور جان باختند.

از سوی دیگر همزمان وقوع توفان و بارندگی شدید بخش‌هایی از یونان، ترکیه و بلغارستان را در هم کوبیده است.

هفت نفر در حوادث مرتبط با توفان و سیل در این کشورها کشته شده‌اند که دو نفر آنها گردشگرانی بودند که در شمال غربی ترکیه در یک اردوگاه چادر زده بودند.

وزیر کشور ترکیه در این باره گفت که چهار نفر دیگر نیز بعد از آنکه سیل در این اردوگاه در استان «قرقرایلی» در نزدیکی مرز بلغارستان جاری شد همچنان مفقود هستند. به گفته او ۱۲ مسافر در این اردوگاه بودند.

در استانبول نیز بارندگی شدید باعث جاری شدن سیل در خیابان‌ها و خانه‌های دو محله شد که به گفته دفتر فرمانداری دست‌کم دو کشته برجای گذاشت.

در یونان هم بارندگی بی‌سابقه باعث جاری شدن سیل در شهر مرکزی «وُلُس»، منطقه کوهستانی «پیلیون» و جزیر سیاحتی «اسکیاتوس» شد که به گفته سازمان آتش‌نشانی محلی،‌ دست‌کم یک کشته برجای گذاشته است. مقام‌ها همچنین گفته‌اند که پنج نفر دیگر مفقود هستند.

مقام‌ها با ارسال پیامک برای ساکنان چندین ناحیه در مرکز یونان، جزایر «اسپورادس» و جزیره «اِویا» به آنها هشدار دادند و از مردم خواستند تردد خود را محدود کنند.

در منطقه پیلیون، رودخانه‌ها طغیان کرد و خودروها را به دریا انداخت و ریزش کوه هم برخی جاده‌ها را بست.

این توفان و سیل بعد از آتش‌سوزی‌های عمده در چند هفته اخیر در یونان روی می‌دهد. برخی از این حریق‌ها برای بیش از دو هفته ادامه داشت و مناطق وسیع جنگلی و مزارعی را ویران کرد. بیش از ۲۰ نفر در آن آتش‌سوزی‌ها کشته شدند.

نخست وزیر بلغارستان نیز بعد از توفان و سیل در ساحل دریای سیاه این کشور گفت که دو نفر در این کشور کشته شده و سه نفر دیگر همچنان مفقود هستند.

یک روز پیش‌تر هم در پی بارندگی بی‌سابقه در مرکز اسپانیا حداقل سه نفر کشته و سه نفر دیگر مفقود شدند.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که یک کودک با بالا رفتن از یک درخت و گذراندن شب در آنجا از سیل نجات پیدا کرد. مقام‌ها گفتند که خودروی خانواده این پسربچه را آب به رودخانه انداخت و پدر او هنوز مفقود است.

این سیل در جنوب غربی مادرید باعث کنده شدن پل‌ها و تبدیل جاده‌ها به رودخانه شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان