کد مطلب: 26492
  تاریخ انتشار:  1402/06/13 - 12:39


واکنش معکوس بیوپلاستیک

پلاستیک‌های زیستی زمانی که در محیط زیست، در آب قرار می‌گیرند، به‌طور موثر تجزیه نمی‌شوند.

جایگزینی لیوان‌های پلاستیکی یکبار مصرف با لیوان‌های کاغذی مشکل‌ساز است؛ محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان دادند که یک لیوان کاغذی که در طبیعت رها می‌شود نیز می‌تواند باعث آسیب شود زیرا حاوی مواد شیمیایی سمی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از سایتک‌دیلی، گزارش‌های مربوط به آلودگی پلاستیکی که تمام قسمت‌های زمین و همه موجودات زنده را آلوده می‌کند، تغییر مسیر به سمت مواد جایگزین را تسریع کرده است. قهوه لاته‌ای که از کیوسک با خود می‌برید، اکنون در فنجان‌های کاغذی، حتی گاهی اوقات با درب‌های کاغذی عرضه می‌شود اما آن فنجان در صورتی که به طبیعت ختم شود، می‌تواند به موجودات زنده نیز آسیب برساند.

محققان دانشگاه گوتنبرگ در مطالعه تحقیقاتی خود نشان دادند که چگونه فنجان‌های یکبار مصرف ساخته شده از مواد مختلف بر روی لارو پشه پروانه‌ای تاثیر دارد.

بتانی کارنی آلمروث، پروفسور علوم محیطی در گروه زیست‌شناسی و علوم محیطی در دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: لیوان‌های کاغذی و لیوان‌های پلاستیکی را برای چند هفته در آب و رسوب مرطوب گذاشتیم و چگونگی تأثیر مواد شیمیایی شسته‌شده بر لاروها را دنبال کردیم. همه لیوان‌ها بر رشد لارو پشه تاثیر منفی گذاشتند.

ترکیب لیوان‌های کاغذی

کاغذ نه در برابر چربی و نه در برابر آب مقاوم است، بنابراین به کاغذی که در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود باید یک پوشش سطحی اضافه شود. این پلاستیک از کاغذ در برابر قهوه در دست شما محافظت می‌کند. امروزه، لایه پلاستیکی اغلب از پلی‌لاکتید، PLA، نوعی پلاستیک زیستی ساخته می‌شود. پلاستیک‌های زیستی از منابع تجدیدپذیر (PLA اغلب از ذرت، کاساوا یا نیشکر تولید می‌شود) به‌جای سوخت‌های فسیلی، همانطور که در مورد ۹۹ درصد پلاستیک‌های موجود در بازار امروز وجود دارد، تولید می‌شوند. پلی‌لاکتید اغلب به‌عنوان زیست‌تخریب‌پذیر در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که در شرایط مناسب می‌تواند سریعتر از پلاستیک‌های بر پایه نفت تجزیه شود اما مطالعه محققان نشان می‌دهد که هنوز هم می‌تواند سمی باشد.

آلمروث بیان کرد: پلاستیک‌های زیستی زمانی که در محیط زیست، در آب قرار می‌گیرند، به‌طور موثر تجزیه نمی‌شوند. ممکن است این خطر وجود داشته باشد که پلاستیک در طبیعت باقی بماند و میکروپلاستیک‌های حاصله می‌توانند توسط حیوانات و انسان‌ها بلعیده شوند، درست مانند پلاستیک‌های دیگر.

پلاستیک‌های زیستی به اندازه پلاستیک‌های معمولی حاوی مواد شیمیایی هستند.

خطرات بالقوه بسته‌بندی مواد غذایی برای سلامتی

برخی از مواد شیمیایی موجود در پلاستیک سمی هستند و ما در مورد برخی دیگر آگاهی نداریم. بسته‌بندی کاغذی نیز در مقایسه با سایر مواد، خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی به همراه دارد و این موارد رو به افزایش است. ما از طریق تماس با مواد غذایی در معرض پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی مرتبط با آن قرار می‌گیریم.

در این تحقیق، آنان در مورد تغییرات عمده‌ای که برای کاهش آسیب مداوم به محیط زیست و تهدید سلامت ما ناشی از بحران آلودگی پلاستیک ضروری هستند، استدلال می‌کنند.

آلمروث ابراز کرد: زمانی که محصولات یکبار مصرف پس از جنگ جهانی دوم وارد بازار شد، کمپین‌های بزرگی برای آموزش مردم برای دور ریختن محصولات انجام شد، برای ما غیر طبیعی بود! اکنون باید به عقب برگردیم و از سبک زندگی دور ریختنی دور شویم. بهتر است هنگام خرید قهوه آماده، لیوان خود را همراه داشته باشید. یا به هر حال، چند دقیقه وقت بگذارید، بنشینید و قهوه خود را در یک لیوان چینی بنوشید.

تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با آلودگی پلاستیک

در حال حاضر، کار از طریق سازمان ملل در حال انجام است، جایی که کشورهای جهان در حال مذاکره برای یک توافق الزام‌آور جهت پایان دادن به گسترش پلاستیک در جامعه و طبیعت هستند.

پروفسور کارنی آلمروث عضو شورایی از دانشمندان، ائتلاف موثر دانشمندان برای یک معاهده پلاستیک است که در ارائه شواهد علمی به مذاکرات مشارکت می‌کند. این شورا خواستار حذف سریع پلاستیک‌های غیر ضروری و مشکل‌ساز  همچنین احتیاط برای پیشگیری از جایگزینی یک محصول بد با محصول بد دیگر است.

آلمروث در پایان می‌گوید: ما در شورا خواستار الزامات شفافیت در صنعت پلاستیک هستیم که گزارش شفافی از مواد شیمیایی موجود در همه محصولات، درست مانند صنعت داروسازی، تحمیل می‌کند اما هدف اصلی کار ما به حداقل رساندن تولید پلاستیک است.

یافته‌های این تحقیق در مجله Environmental Pollution منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها