کد مطلب: 26490
  تاریخ انتشار:  1402/06/13 - 10:39


توفان در «لاس وگاس» قربانی گرفت

در پی وقوع توفان شدید، بارندگی و رعد و برق در «لاس وگاس» آمریکا، زندگی مردم منطقه مختل شده و تاکنون یک نفر جان خود را از دست داده است.

در پی وقوع توفان شدید، بارندگی و رعد و برق در «لاس وگاس» آمریکا، زندگی مردم منطقه مختل شده و تاکنون یک نفر جان خود را از دست داده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، توفان، بارندگی و رعد و برق طی دو روز گذشته لاس وگاس را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از مقامات ایالتی در این باره گفت: جسد یک نفر صبح روز شنبه پیدا شده و گمان می‌رود که غرق شده باشد.

سازمان آتش نشانی و نجات لاس وگاس نیز روز گذشته (یکشنبه) در X (توئیتر سابق) اعلام کرد که در چندین مورد عملیات امدادرسانی شرکت کرده است.

مقامات هواشناسی ایالتی می‌گویند: امسال لاس وگاس شاهد بارندگی‌های بیشتر از حد نرمال بوده است.

کارشناسان و دانشمندان علوم آب و هوایی، شکل‌گیری سامانه‌های شدید و غیرمعمول جوی که به ویژه در تابستان امسال (۲۰۲۳) بسیاری از نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده و ادامه دارد، ناشی از تغییرات اقلیمی و به طور مشخص گرم شدن کره زمین می‌دانند که به تشدید توفان‌ها، بارش‌ها و سیلاب‌ها در فصل جاری دامن زده است.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و ... در حال افزایش است. در همین حال، داده‌های کارشناسان اروپایی نشان می‌دهد که میانگین سالانه جهانی غلظت دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است.

به گفته یکی از مقامات ارشد برنامه تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا، تابستان امسال به احتمال زیاد گرم‌ترین تابستانی است که جهان تا به حال به خود دیده است. این وضعیت، هشداری جدی برای کره زمین است که در حدود دو ماه گذشته در بسیاری از مناطق، دماهای بالا و بی‌سابقه‌ را تجربه کرده است.

مقامات هواشناسی اتحادیه اروپا خاطر نشان می‌کنند: پس از ثبت دماهای بالا در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به احتمال زیاد این تابستان، گرم‌ترین تابستان در تاریخ هواشناسیِ جهان خواهد بود.

هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان