کد مطلب: 26471
  تاریخ انتشار:  1402/06/08 - 10:54


پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی جدید برای جهان

موج گرمای اروپا در سال ۲۰۰۳ که منجر به مرگ بی‌سابقه ۴۵ هزار تا ۷۰ هزار نفر شد، ممکن است پیش‌گویی از یک وضعیت عادی جدید برای آب و هوای جهان باشد.

از آنجایی که جهان موج گرمای مکرر و مرگبار را تجربه می‌کند، محققان واقعیت نگران‌کننده این موضوع مبرم را روشن می‌کنند؛ موج گرمای اروپا در سال ۲۰۰۳ که منجر به مرگ بی‌سابقه ۴۵ هزار تا ۷۰ هزار نفر شد، ممکن است پیش‌گویی از یک وضعیت عادی جدید برای آب و هوای جهان باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، گروهی از محققان در زوریخ سوئیس با همکاری اپیدمیولوژیست‌های بین‌المللی، داده‌های مرگ‌ومیر ناشی از گرمای ۷۴۸ شهر شامل ۴۷ کشور از اروپا تا آسیای جنوب شرقی را از سال ۲۰۱۳ جمع‌آوری کرده‌اند.

محققان داده‌های دمای روزانه را با نرخ مرگ‌ومیر ترکیب کردند تا «دمای ایده آل» هر مکان را شناسایی کنند که این دما در آن مرگ‌ومیر اضافی به حداقل می‌رسد و آن زمانی است که عواملی مانند سازگاری، برنامه‌ریزی شهری، جمعیت‌شناسی جمعیت و مراقبت‌های بهداشتی محلی نقش اساسی در دمای ایده‌آل و مرگ‌ومیر ناشی از گرما دارند.

برای تجزیه و تحلیل طرح‌های موج گرما در آینده، محققان به مدل‌های آب و هوایی قدرتمند روی آوردند. محققان دریافتند که پیش‌بینی می‌شود، میزان مرگ‌ومیر حاصل از گرمای بیش از حد که یک بار در قرن از تابستان گرم سال ۲۰۰۳ رخ داد در حال حاضر هر ۱۰ تا ۲۰ سال تکرار شود.

اگر دمای کره زمین تا دو درجه افزایش یابد، چنین امواج گرمایی مرگبار ممکن است یک سال در میان یا حتی بیشتر اتفاق بیفتد. بدترین موارد حاکی از آن است که مناطقی مانند سواحل خلیج و اقیانوس اطلس در ایالات‌متحده، آسیای جنوب شرقی و جنوب اروپا ممکن است تا ۱۰ درصد از مرگ‌ومیر خود را به دلیل گرما ثبت کنند.

اروپا، به ویژه کمربند جنوبی آن، آسیب‌پذیری مضاعف دارد، نه تنها دما در اینجا دو برابر نرخ جهانی بالا می‌رود، بلکه پیری جمعیت این خطر را تشدید می‌کند.

نتایج بر اساس این فرض است که میانگین دمای جهانی در مسیر افزایش حداکثر ۱.۵ تا دو درجه سانتی‌گراد است با این حال، با انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح فعلی، این رقم احتمالا ۲.۶ درجه است.

محققان افزودند که نتایج نشان دهنده نیاز فوری به اقدام است و برای حداقل مهار افزایش امواج گرما، مهمترین گام حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در سریع‌ترین زمان ممکن است.

کارشناسان می‌گویند که جامعه می‌تواند تا حدی خود را با دماهای بالاتر سازگار کند تا تأثیر امواج گرمایی آینده را کاهش دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها