کد مطلب: 26458
  تاریخ انتشار:  1402/06/05 - 15:57


گوزن زرد ارومیه به کرمان آورده می‌شود

یوزپلنگ، خرس سیاه آسیایی، هوبره، رودک عسل‌خوار و زاغ بور از گونه‌های جانوری شاخص در استان کرمان هستند.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمان گفت: با توجه به شرایط دریاچه ارومیه به‌دنبال این هستیم که گوزن زرد ارومیه را به کرمان بیاوریم، اما توجه به اینکه کرمان تاکنون زیستگاه این گونه نبوده، بنابراین با حساسیت‌های خاص پیگیری می‌کنیم تا گوزن زرد را در زیستگاه استان تعریف کنیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مجتبی نیک‌طبع ظهر امروز پنجم شهریورماه در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت اظهار کرد: در استان کرمان پراکنش گوناگون حیات وحش به طوری است که بیش از ۲۷۳ گونه جانوری در استان داریم.

او افزود: یوزپلنگ، خرس سیاه آسیایی، هوبره، رودک عسل‌خوار و زاغ بور از گونه‌های جانوری شاخص در استان کرمان هستند.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با بیان این مطلب که دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از سطح استان تحت مدیریت سازمان محیط زیست است، تصریح کرد: زیره به‌عنوان نماد کشاورزی و پوشش گیاهی استان کرمان ثبت شده است.

او با بیان این مطلب که گورخر ایرانی به پارک ملی خبر در استان کرمان معرفی شد، اظهار کرد: اما مطالعات کامل نبود و گور کرمان مربوط به بهرام گور بوده و تفاوت ژنتیکی با گورهای شمال کشور داشته است. بنابراین این گورها از خبر به توران منتقل شدند.

نیک‌طبع با بیان اینکه قصد داریم آهو را در پارک ملی خبر احیا کنیم، در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط دریاچه ارومیه به‌دنبال این هستیم که گوزن زرد ارومیه را به کرمان بیاوریم، اما توجه به اینکه کرمان تاکنون زیستگاه این گونه نبوده، بنابراین با حساسیت‌های خاص پیگیری می‌کنیم تا گوزن زرد را در زیستگاه استان تعریف کنیم.

او با اشاره به اینکه استان کرمان در قرق اختصاصی در سطح کشور پیشرو است، افزود: قرق منصورآباد اولین قرق میحط‌زیستی کشور بوده است.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان از راه‌اندازی اولین مرکز پرورش پرندگان شکاری در سیرجان خبر داد و گفت: ۷۰ هکتار پارک وحش در گهرپارک سیرجان راه‌اندازی شده و قصد داریم گونه‌های پرورش یافته در این پارک را در سیاه‌کوه سیرجان رهاسازی کنیم که شرایط خوبی در سال‌های اخیر نداشته است.

نیک‌طبع ادامه داد: دو شیر نر و ماده از البرز به مجموعه گهرپارک سیرجان منتقل شده‌اند که دوقلوهای شیرهای گهرپارک طی هفته گذشته به‌دنیا آمدند.

او اضافه کرد: مطالعات چهار معدن کوهبنان انجام شد و خروجی این بود که می‌توانیم از این ماده معدنی برای اصلاح خاک و رفع آلودگی‌ها استفاده کنیم.

نیک‌طبع از اصلاح شبکه تصفیه فاضلاب مهمانشهر بردسیر به‌عنوان محل نگهداری اتباع خارجی خبر داد و افزود: از پایان مردادماه سال جاری وارد مدار شده است.

او تعداد ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در استان کرمان را ۱۶ مورد اعلام و در ادامه از کمک برای رشد توسعه استان کرمان با تاکید بر حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی خبر داد و افزود: ۷۳ طرح در یک و نیم سال گذشته به کمیسیون ارجاع شده و امیدواریم مشکلات موجود برطرف شود و این طرح‌ها بتوانند گره‌های اقتصادی استان را رفع کنند.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با اشاره به اینکه دیدگاه‌ها در دولت سیزدهم به سمت محیط‌زیست معطوف شده از تلاش برای قرار دادن تالاب جازموریان در کنفوانسیون رامسر خبر داد.

او در پایان عنوان کرد: حیات وحش گوشت‌خواران به راحتی قابل سرشماری و رویت نیستند و در دربند راور بیشترین چیزی از یوزپلنگ دیدیم، سه لاشه یوزپلنگ تلف شده بوده و در سال‌های اخیر یک نوبت توانستیم تصویری از یوزپلنگ با دوربین بگیریم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان