کد مطلب: 26427
  تاریخ انتشار:  1402/05/29 - 11:28


هشدار سیل شدید برای میلیون‌ها آمریکایی

با نزدیک شدن یک توفند به سواحل غربی مکزیک از اقیانوس آرام، سازمان هواشناسی آمریکا در مورد خطر وقوع سیلاب شدید و مرگبار در جنوب غرب این کشور از جمله کالیفرنیا هشدار داده است.

با نزدیک شدن یک توفند به سواحل غربی مکزیک از اقیانوس آرام، سازمان هواشناسی آمریکا در مورد خطر وقوع سیلاب شدید و مرگبار در جنوب غرب این کشور از جمله کالیفرنیا هشدار داده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مرکز ملی توفند آمریکا هم‌اکنون بارندگی شدیدی را در شبه جزیره «باخا کالیفرنیا» در مکزیک و جنوب غربی آمریکا گزارش می‌دهد.

این مرکز در تازه‌ترین گزارش خود در ساعت یک بعد از ظهر روز گذشته (یکشنبه) به وقت غرب آمریکا گفت که این توفند هم اکنون در ۴۵۹ کیلومتری جنوب شرقی باخا کالیفرنیا قرار دارد.

مرکز ملی توفند آمریکا گزارش داد: میزان بارندگی در برخی نواحی جنوب کالیفرنیا و جنوب «نِوادا» ممکن است به ۲۵ سانتیمتر برسد و انتظار جاری شدن سیل‌هایی خطرناک تا فاجعه‌بار می‌رود.

پیش‌تر نیز سازمان ملی هواشناسی ایالات متحده در «سن‌دیگو» هشدار داده بود که خطر وقوع سیل‌های ناگهانی بالقوه زیاد است.

تقریبا ۲۶ میلیون نفر در جنوب غرب آمریکا در مناطقی زندگی می‌کنند که باید مراقب جاری شدن سیل باشند.

به گفته مرکز ملی توفند آمریکا، توفند «هیلاری» با بادهایی به سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت هم اکنون یک توفان درجه دو است. این توفان‌ها از یک، یعنی ضعیف‌ترین تا پنج یعنی قویترین، تقسیم‌بندی می‌شوند.

هیلاری قرار بود روز گذشته (شنبه) ابتدا به مکزیک برسد.

کارشناسان می‌گویند: شدت هیلاری پیش از رسیدن به کالیفرنیا افت خواهد کرد تا به یک توفان استوایی بدل شود. این اولین توفان استوایی است که در بیش از ۸۰ سال اخیر به این ایالت آمریکا می‌رسد. با این حال خطر وقوع سیلاب‌های پرآب و شدید در پی این توفان استوایی بیشتر خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، «جان کانگیالوسی» از مرکز توفند آمریکا روز گذشته گفت: به نظر می‌رسد قدرت هیلاری به سرعت در حال افت باشد.

هیلاری پیش‌تر یک توفند قوی درجه سه با بادهایی به سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت بود. پیش از آن هم قوت آن به درجه چهار رسیده بود.

«جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گفته بود که سازمان مدیریت حوادث اضطراری آمریکا، خدمه و تدارکاتی را از پیش در منطقه مستقر کرده تا در صورت لزوم آماده کمک‌رسانی باشند.

بخش‌هایی از مکزیک هم با خطر وقوع سیل روبروست و دولت این کشور ۱۸ هزار سرباز را برای کمک به تلاش‌های نجات در حال آماده باش قرار داده است.

با نزدیک شدن توفان، لیگ برتر بیسبال آمریکا سه بازی در جنوب کالیفرنیا را عقب انداخته و شرکت «اسپیس اکس» پرتاب موشکی از یک پایگاه در ساحل مرکزی کالیفرنیا را دست‌کم تا دوشنبه به تاخیر انداخته است.

سازمان ملی پارک‌های آمریکا هم پارک ملی «جاشوا تری» و منطقه حفاظت شده «موهاوی» در کالیفرنیا را برای حفظ ایمنی مردم بسته است. قرار است در هر دو ناحیه باران زیادی ببارد.

مقام‌های محلی در شهرهای منطقه، کیسه‌های ماسه در اختیار ساکنان گذاشته‌اند تا از خانه‌ها در برابر سیل محافظت کنند.

توفندها (هاریکِین) و توفان‌های استوایی در مکزیک اتفاق نادری نیستند.

اما خروج توفان استوایی از اقیانوس و ورود آن به کالیفرنیا اتفاقی «به شدت نادر» توصیف می‌شود. آخرین باری که چنین اتفاقی افتاد سال ۱۹۳۹ بود که یک توفان استوایی به شهر «لانگ بیچ» در جنوب «لس آنجلس» رسید.

کارشناسان می‌گویند که رویدادهای شدید و غیرعادی آب‌وهوایی در آمریکا و چندین ناحیه دیگر جهان تحت نفوذ تغییر اقلیم که انسان عامل آن است، شکل می‌گیرد.

ژوئیه گرمترین ماه زمین از زمان شروع رکوردها بود و پس از آن در روز هشت ماه اوت هاوایی شاهد آتش‌سوزی مهیبی بود که حداقل ۱۱۱ کشته به جا گذاشت. این مرگبارترین آتش‌سوزی طبیعی در تاریخ آمریکاست.

از علل شدت گرفتن آن آتش‌سوزی، بادهای توفندی بود که در منطقه جریان داشت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان