کد مطلب: 25356
  تاریخ انتشار:  1402/05/14 - 10:52


ثبت رکورد گرما در اقیانوس‌ها

طبق داده‌های رصدخانه اروپایی «کوپرنیک»، اقیانوس‌ها این هفته رکورد جدیدی از نظر دما ثبت کردند و باعث ایجاد نگرانی‌هایی شدند.

طبق داده‌های رصدخانه اروپایی «کوپرنیک»، اقیانوس‌ها این هفته رکورد جدیدی از نظر دما ثبت کردند و باعث ایجاد نگرانی‌هایی شدند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این سنجش مناطق قطبی حذف شده‌اند.

بر اساس گزارشی که رصدخانه کوپرنیک منتشر کرد، دمای سطح اقیانوس‌ها در تاریخ ۳۰ ژوئیه سال جاری میلادی (۲۰۲۳) به ۲۰.۹۶ درجه سانتیگراد رسید در حالی که رکورد قبلی متعلق به مارس ۲۰۱۶ با دمای ۲۰.۹۵ درجه سانتیگراد بوده است.

دانشمندان می‌گویند: این احتمال وجود دارد که این رکورد همچنان شکسته شود چراکه دما معمولا در ماه‌ مارسِ هر سال بالاتر است نه در اوت (ماه جاری میلادی).

دریای مدیترانه هفته گذشته بالاترین دمای سطح خود را با ۲۸.۷۱ درجه سانتیگراد ثبت کرد. آب‌های اطراف «فلوریدا کیز»، مجمع‌الجزایر مرجانی در سواحل جنوبی ایالت فلوریدا، شبیه دمای یک جکوزی بود و به بالای ۳۸ درجه سانتیگراد رسید و احتمالا یک رکورد جهانی را شکست.

در همین حال سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) جمعه گذشته نیز گزارش داد که اقیانوس اطلس شمالی ممکن است گرمترین اقیانوسی تا کنون بوده باشد.

اقیانوس اطلس شمالی معمولا در ماه مارس پس از زمستان شروع به گرم شدن می‌کند و در ماه سپتامبر این گرما به اوج می‌رسد اما از آوریل امسال به‌ طور مداوم رکوردها شکسته شده است.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم نیز می‌گوید که فرکانس امواج گرمای دریایی بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۶ دو برابر و از دهه ۱۹۸۰ نیز طولانی‌تر و شدیدتر شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که این موضوع می‌تواند عواقب مخربی برای سلامت سیاره داشته باشد.

طبق داده‌های رصدخانه اروپایی کوپرنیک، میانگین دمای جهانی سطح دریا بسیار بالاتر از مقادیری است که قبلا در این زمان از سال مشاهده شده بود.

اقیانوس‌ها ۹۰ درصد گرمای اضافی زمین را که در اثر فعالیت‌های انسانی در دوران صنعتی ایجاد می‌شود، جذب می‌کنند و با تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو، این انباشت انرژی همچنان افزایش پیدا می‌کند.

هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی