کد مطلب: 24289
  تاریخ انتشار:  1402/05/02 - 11:53


سیل در افغانستان و پاکستان جان ده‌ها نفر را گرفت

این کشور به شدت از پیامدهای تغییرات آب و هوایی رنج می‌برد و تغییرات شدید آب‌ و هوایی بارها به تلفات انسانی در این کشور انجامیده است.

بر اثر جاری شدن سیل در برخی از مناطق افغانستان طی سه روز گذشته بیش از ۳۰ نفر جان باختند و ۷۴ نفر دیگر نیز زخمی شدند. همچنین ده‌ها نفر همچنان مفقود هستند و صدها منزل مسکونی نیز در این حادثه طبیعی تخریب شده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مقامات افغانستان روز گذشته (یکشنبه) تایید کردند که در ۷۲ ساعت گذشته، بر اثر سیل دستکم ۳۱ نفر در سراسر این کشور جان خود را از دست داده‌اند. همچنین، هشت استان در این کشور دچار سیل‌زدگی شده است.

تلفات زیادی در ولایت «میدان وردک» گزارش شده است. در آنجا شمار زیادی از قربانیان در خواب شبانه با وقوع سیل غافلگیر شده‌اند. گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده از سوی مقامات افغانستان حاکی از آن است که همچنان ده‌ها نفر دیگر نیز مفقود هستند.

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی دولت افغانستان روز گذشته گفت که پس از این حادثه، افراد آسیب‌دیده در ولایت میدان وردک در مرکز افغانستان کمک‌های اضطراری دریافت کردند.

«شفیع‌الله رحیمی»، سخنگوی وزارت رسیدگی به حوادث می‌افزاید که در نتیجه این سیلاب‌ها، بیش از ۶۰۰ منزل مسکونی و صدها جریب زمین کشاورزی نیز تخریب شدند.

ریاست هواشناسی تحت مدیریت افغانستان نسبت به احتمال وقوع بارندگی شدید، رعد و برق و سیلاب‌های آنی در ۱۷ ولایت این کشور هشدار داده است.

این نهاد هواشناسی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که احتمال جاری شدن سیل‌های ناگهانی طی روزهای آینده در ولایت‌های مختلف افغانستان وجود دارد.

اگرچه افغانستان در حاشیه غربی مناطق موسمی آسیا قرار دارد، باران‌های شدید بارها باعث جاری شدن سیل در بستر رودخانه‌های خشک‌شده در این کشور می‌شود.

این کشور به شدت از پیامدهای تغییرات آب و هوایی رنج می‌برد و تغییرات شدید آب‌ و هوایی بارها به تلفات انسانی در این کشور انجامیده است.

بارش شدید باران و رانش زمین در پاکستان

در پاکستان ۱۳ نفر بر اثر باران های شدید و رانش زمین بر اثر ادامه فصل باران های موسمی در بخش هایی از این کشور جان خود را از دست داده‌اند و هفت نفر دیگر نیز زخمی شدند.

تنها در ایالت «خیبر پختونخوا» واقع در شمال غربی پاکستان طی ۴۸ ساعت گذشته ۹ نفر در حوادث ناشی از بارندگی‌های شدید جان خود را از دست دادند.

«تیمورخان»، سخنگوی اداره مدیریت بلایای طبیعی ایالتی پاکستان گفت که بارش شدید باران و رعد و برق به حداقل ۷۴ خانه در ایالت خیبر پختونخوا آسیب رسانده است.

در پاکستان، بلایای طبیعی به طور متوسط ​​سالانه ۲۰۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، سیلاب‌های بی‌سابقه در فصل باران‌های موسمی به طور موقت یک سوم کشور را زیر آب برد و جان حدود ۱۷۰۰ نفر را گرفت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان