کد مطلب: 24245
  تاریخ انتشار:  1402/04/23 - 12:04


تغییر رنگ اقیانوس‌ها بر اثر تغییرات آب و هوایی

تصاویر ماهواره‌ای ناسا نشان می‌دهد که رنگ بیش از نیمی از اقیانوس‌های کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی سبز شده است.

تصاویر ماهواره‌ای ناسا نشان می‌دهد که رنگ بیش از نیمی از اقیانوس‌های کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی سبز شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بر اساس داده‌های ماهواره‌ای طی بیش از دو دهه گذشته رنگ ۵۶ درصد از سطح اقیانوس‌های جهان از آبی به سبز تغییر کرده است. این تغییر رنگ نشان می‌دهد که در پی تغییرات آب و هوایی زیست‌بوم‌های دریایی در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

سطحی از اقیانوس‌ها که با پدیده تغییر رنگ روبرو شده‌اند از مساحت کل خشکی‌های زمین بیشتر است. همچنین تغییر رنگ اقیانوس‌ها به طور خاص در مناطق نزدیک به خط استوا چشمگیر است.

به گفته دانشمندان علوم زیست محیطی، تغییر تدریجی رنگ اقیانوس‌ها بیانگر تاثیر تغییرات‌ آب و هوایی بر زیست‌بوم‌های دریایی است.

«بی‌بی کائل»، عضو مرکز ملی اقیانوس‌نگاری در بریتانیا احتمال می‌دهد که فیتوپلانکتون‌ها در تغییر رنگ اقیانوس‌ها نقش داشته باشند. فیتوپلانکتون‌ها موجوداتی ریز در آب اقیانوس‌ها هستند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. آنها نقشی حیاتی در تولید اکسیژن کره زمین و حفظ ثبات اتمسفر دارند. تغییر رنگ اقیانوس‌ها به سبز می‌تواند از افزایش فعالیت این موجودات ریز در آب اقیانوس‌ها حکایت داشته باشد.

ماهواره آکوا متعلق به ناسا توانسته است تغییر رنگ تدریجی اقیانوس‌ها را ثبت کند. ناسا در نظر دارد در سال ۲۰۲۴ ماموریت «پیس» را با هدف بررسی پلانکتون، هواپخش‌ها (آئروسل)، ابرها و زیست‌بوم اقیانوس‌ها آغاز کند. این ماموریت ناسا که ماه ژانویه آینده آغاز خواهد شد به دانشمندان امکان خواهد داد تا با دقت بیشتری تغییر رنگ اقیانوس‌ها را بررسی کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی