کد مطلب: 24241
  تاریخ انتشار:  1402/04/22 - 13:26


آیا سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود؟

امسال رکوردهای دما در بسیاری از کشورها شکسته شده است و دانشمندان آب و هوا می‌گویند که سال ۲۰۲۳ می‌تواند به گرم‌ترین سال ثبت شده تبدیل شود.

امسال رکوردهای دما در بسیاری از کشورها شکسته شده است و دانشمندان آب و هوا می‌گویند که سال ۲۰۲۳ می‌تواند به گرم‌ترین سال ثبت شده تبدیل شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، بر اساس داده‌های موسسه تغییرات آب وهوا در دانشگاه مین آمریکا، جهان در چهارم جولای رکورد گرمای تمام دوران را شکست و به میانگین دمای جهانی ۱۷.۱۸ درجه سانتی‌گراد رسید.

افزایش انتشار کربن و تغییرات آب وهوایی عوامل کلیدی دخیل در این پیش‌بینی هستند و بازگشت پیش‌بینی‌شده پدیده آب‌وهوای ال نینو نیز در این امر نقش دارد.

بریتانیا، ویتنام، لهستان، اسپانیا، چین، لتونی، میانمار، پرتغال، بلاروس، هلند و تایلند، تنها برخی از کشورهایی هستند که رکوردهای دمایی در آنها در سال جاری شکسته شده است.

بر اساس اطلاعات ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده، نیمکره جنوبی گرم‌ترین ماه آوریل و گرم‌ترین ماه تاریخ خود را تجربه کرد. میانگین دما در طول ماه ۰.۹ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود.

در گستره وسیعی از زمین‌های شمال آفریقا، جنوب غربی روسیه و بیشتر آسیا که بسیاری از رکوردهای جدید دمای بالا برای ماه مارس ثبت کردند، دما بسیار گرم‌تر از حد متوسط بود. دماهای بالاتر از حد متوسط نیز در شمال شرقی آمریکای شمالی، آرژانتین و کشورهای همسایه همچنین در بخش بزرگی از استرالیا و قطب جنوب رخ داده است.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و سازمان جهانی هواشناسی برای اولین بار اعلام کرد که احتمال دارد دمای کره زمین در پنج سال آینده بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از قبل از صنعتی شدن باشد.

عامل مهم دیگر بازگشت پیش‌بینی شده پدیده آب وهوایی ال نینو است. این ترکیب قرار است دمای جهانی را به رکورد جدیدی در پنج سال آینده برساند، در حالی که دانشمندان آب‌وهوا از طیف وسیعی از سازمان‌های دیگر می‌گویند که این اتفاق می‌تواند در سال جاری یا ۲۰۲۴ رخ دهد.

گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان، سال ۲۰۱۶ است که ال نینوی قوی رخ داد و هشت سال گرم ثبت شده جهان همگی در هشت سال گذشته اتفاق افتاده‌اند که همزمان با افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن بوده است. هفته گذشته، اداره ملی اقیانوسی وجوی ایالات‌متحده گفت که شرایط ال نینو اکنون وجود دارد و تا اوایل سال آینده به تدریج تقویت خواهد شد.

مایکل مان، دانشمند آب‌وهوا در دانشگاه پنسیلوانیا گفت که گرمایش ناشی از انسان تشدید می‌شود که معمولا بین ۰.۱ تا ۰.۲ درجه سانتی‌گراد (۰.۱۸ تا ۰.۳۶ فارنهایت) به دمای کلی جهانی می‌افزاید. مان گفت: ناهنجاری دمای سطح جهانی در حال حاضر در سطح یا نزدیک به رکورد است و سال ۲۰۲۳ تقریبا به‌طور قطع گرم‌ترین سال ثبت‌شده خواهد بود و تا زمانی که ما به گرم کردن سیاره با سوخت‌های فسیلی و آلودگی کربن ادامه دهیم این احتمالا تقریبا برای هر سال ال نینو در آینده نیز صادق است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید انتشار جهانی دی‌اکسید کربن مرتبط با انرژی در سال گذشته با ۰.۹ درصد افزایش به رکورد بیش از ۳۶.۸ گیگاتن رسید و دو اقتصاد بزرگ جهان هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهند و پیش‌بینی می‌شود انتشار کربن مربوط به انرژی ایالات‌متحده در سال جاری افزایش یابد و انتشار کربن در چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید.

کارشناسان اظهار کردند که به سرعت توسعه ال نینوی آینده و قدرت آن، تا پایان دسامبر ۲۰۲۳، دما می‌تواند به راحتی از تمام سال‌هایی که تاکنون دیده‌ایم فراتر رود. بر اساس الگویی که در گذشته به‌ویژه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ انجام شد، سال آینده احتمالا گرم‌تر خواهد بود.

سازمان جهانی هواشناسی در ماه مه هشدار داد که دمای جهانی احتمالا طی پنج سال آینده افزایش خواهد یافت که ناشی از ال‌نینو همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای است و رکورد جدیدی را برای سال گرم ثبت خواهد کرد.

گرمای بیش از حد در اقیانوس‌ها که ۷۰ درصد سطح کره زمین را پوشش می‌دهد، بر دمای کلی کره زمین همچنین جمعیت ماهی‌ها، سفید شدن صخره‌های مرجانی و افزایش سطح دریاهای ساحلی تأثیر می‌گذارد.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها