کد مطلب: 24236
  تاریخ انتشار:  1402/04/21 - 11:26


تغییرات آب‌وهوایی و تغییر روش رشد درختان

تغییرات آب‌وهوایی باعث می‌شود درختان سریع‌تر رشد کنند اما این مورد باعث ضعیف‌ شدن آنها نیز می‌شود.

تغییرات آب‌وهوایی باعث می‌شود درختان سریع‌تر رشد کنند اما این مورد باعث ضعیف‌ شدن آنها نیز می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، اکولوژیست‌های جنگلی به مطالعات اخیر در مورد تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر ویژگی‌های رشد درختان، استناد و در مورد تأثیرات منفی آن اشاره کردند.

تراکم چوب در قرن گذشته ۸ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است؛ زیرا درختان سریع‌تر رشد کرده‌اند. این موضوع می‌تواند تأثیر منفی بر ظرفیت ذخیره کربن جنگل‌ها داشته باشد زیرا درختانی که چوب ضعیف‌تری دارند، کربن کمتری ذخیره می‌کنند و این موضوع می‌تواند پیامدهایی برای آینده جنگل‌ها داشته باشد زیرا آنها ممکن است کمتر بتوانند در برابر حوادث شدید آب وهوایی مقاومت کنند.

درختان در مناطق سردتر با افزایش دمای جهانی، فصل رشد طولانی‌تری دارند. فصل رشد طولانی‌تر منجر به حلقه‌های رشد انبوه و در نتیجه تولید کلی چوب بالاتر می‌شود. با این حال، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که فصول رشد طولانی‌تر به ضعیف شدن چوب کمک و درختان را از نظر ساختاری ضعیف‌تر می‌کند. کیفیت پایین چوب باعث می‌شود که شاخه‌ها راحت‌تر بشکنند.

درختان در مناطق معتدل آمریکای شمالی و اروپا در قرن گذشته، نرخ رشد سریع‌تری را نشان داده‌اند که تا ۷۷ درصد بیشتر از قرن قبل بود و این افزایش مربوط به تولید حلقه‌های رشد ضخیم‌تر است.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه مونیخ در آلمان انجام شد، نرخ رشد درختان و ویژگی‌های چوب آنها را در قرن گذشته تجزیه‌وتحلیل کرد. محققان دریافتند که با افزایش نرخ رشد، تراکم چوب ۸ تا ۱۲ درصد کاهش یافت. علاوه بر این، با کاهش چگالی چوب، محتوای کربن آنها نیز حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. این نشان می‌دهد که درختان دی‌اکسید کربن کمتری از جو استخراج می‌کنند.

در حالی که انسان‌ها میلیاردها تن دی‌اکسیدکربن را وارد جو می‌کنند، در واقع بخش زیادی از آن را با جنگل‌ها از بین می‌بریم.

علاوه بر کاهش ظرفیت جذب و ذخیره کربن اتمسفر، کاهش تراکم چوب می‌تواند استحکام ساختاری ساقه‌ها را تضعیف کند. چوب وظیفه مهم حمایت از درختان را انجام می‌دهد. مطالعه اخیر دیگری ارتباط بین رشد و طول عمر درختان را نشان داده است که درختان با رشد سریع امید به زندگی کوتاهتری دارند.

میانگین دمای جهانی حدود ۱.۱۵ درجه سانتی‌گراد از میانگین قبل از صنعت فراتر رفته است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده بیشتر افزایش یابد. دمای گرمتر می‌تواند فصل رشد درختان را طولانی‌تر کند و در نتیجه سرعت رشد آنها را افزایش دهد. در حالی که، از یک طرف، این مورد ممکن است به گسترش جنگل‌ها در سطح جهانی منجر شود، نرخ جذب کربن از جنگل‌ها احتمالا کاهش می‌یابد.

اگرچه جنگل‌ها سهم قابل‌توجهی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی خواهند داشت، نتایج این مطالعات، شواهد دیگری است مبنی بر اینکه مشکلات زیست‌محیطی را نمی‌توان بدون اقدام مستقیم بر روی عللی که باعث تغییرات جهانی می‌شوند، حل کرد. در زمینه تغییرات آب‌وهوایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود، چیزی نیست که بتوانیم مذاکره کنیم یا به تعویق بیاندازیم.

جنگل‌های ایالات‌متحده در دو دهه گذشته، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن در سال را جذب کرده‌اند که طبق این مطالعه، تقریباً ۱۰ تا ۱۱ درصد از کل انتشار دی‌اکسیدکربن این کشور را تشکیل می‌دهد. در حالی که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای دی‌اکسید کربن می‌تواند اثرات بدی بر سیستم‌ها و زیرساخت‌های طبیعی داشته باشد، درختان مشکلی ندارند که خود را در عرضه اضافی گاز گلخانه‌ای زمین پرخور کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها