کد مطلب: 24229
  تاریخ انتشار:  1402/04/20 - 11:40


توسعه جنگل‌های مانگرو با اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال

رویشگاه‌های مانگرو یکی از جنگل‌های شاخص، مهم و منحصر به‌فرد ناحیه رویشی خلیج فارس – عمانی است و بر اساس آخرین اطلاعات و نقشه‌های پوشش گیاهی بالغ بر ۲۶ هزار هکتار، وسعت جنگل‌های مانگرو در کشور است.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: توسعه جنگل‌های مانگرو بخشی از اقداماتی است که در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال انجام می‌شود و این اقدام در چهار استان جنوبی شامل خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان - که دارای رویشگاه‌های جنگلی مانگرو هستند - عملیاتی می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کامران پورمقدم عصر روز دوشنبه در جلسه وبیناری با چهار استان مناطق جنوبی کشور برانجام هماهنگی‌های لازم میان ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری مناطق چهارگانه و بخش‌های فنی ستاد سازمان تاکید کرد و افزود: مقدمات تامین نهال‌های استاندارد و مورد نیاز برای کاشت، انجام مطالعات و هماهنگی برای شناسایی و اعلام عرصه‌های مستعد در رویشگاه‌های مانگرو برای کاشت نهال از جمله اقداماتی است که در جهت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در حال انجام است.       

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی در ادامه در خصوص مانگروها گفت: رویشگاه‌های مانگرو یکی از جنگل‌های شاخص، مهم و منحصر به‌فرد ناحیه رویشی خلیج فارس – عمانی است و بر اساس آخرین اطلاعات و نقشه‌های پوشش گیاهی بالغ بر ۲۶ هزار هکتار، وسعت جنگل‌های مانگرو در کشور است و سازمان منابع طبیعی با شناسایی مناطق مستعد برای توسعه و گسترش این رویشگاه‌های جنگلی و احیای این جنگل‌ها عملیات کاشت درخت حرا را در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در دستور کار خود قرار داده است.

وی نقش و مشارکت جوامع محلی در ایجاد نهالستان‌های خانگی و تولید نهال حرا را شاخص و برجسته دانست و یادآوری کرد: در مناطق جنوبی کشور به‌ویژه در بندر خمیر، قشم و سیریک در استان هرمزگان بخش اعظم تولید نهال توسط زنان در حال انجام است. اکنون منابع طبیعی استان‌های مربوطه اقدامات یکپارچه‌ای را آغاز کرده‌اند و عرصه‌های کاشت درختان شناسایی و نقشه اجرایی آن در سایت سازمانی بارگذاری و منتشر می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی، به گفته پورمقدم با کاشت درخت حرا و توسعه و گسترش جنگل‌های مانگرو به شکل قابل ملاحظه ای فعالیت صید و پرورش میگو افزایش می‌یابد و در معیشت مردم محلی تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب