کد مطلب: 24217
  تاریخ انتشار:  1402/04/18 - 12:38


نسخه واحدی برای حل چالش‌های زیست‌محیطی کلانشهرها نمی‌توان پیچید

واژه‌ محیط زیست که در گذشته دور شاید نگاه واژه‌گرایانه را به خود اختصاص می‌داد، امروز به عنوان یک ضرورت و اولویت نه تنها برای دغدغه‌مندان و متخصصان بلکه برای کل جامعه و کلانشهر ها مطرح است‌.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در بحث چالش‌های محیط زیست، تلاش شده با نگاه های جدید و متفاوت یک هم افزایی بین چالش‌ها و رویکردهای محیط‌زیستی ایجاد کنند،که یکی از این موضوعات بحث رقابت پذیری کلانشهر ها است‌.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حلیا سادات حسینی در دهمین نشست کمیته محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور که صبح امروز به میزبانی شهرداری تهران و در برج میلاد برگزار شد، گفت: واژه‌ محیط زیست که در گذشته دور شاید نگاه واژه‌گرایانه را به خود اختصاص می‌داد، امروز به عنوان یک ضرورت و اولویت نه تنها برای دغدغه‌مندان و متخصصان بلکه برای کل جامعه و کلانشهر ها مطرح است‌.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه نگاه رقابت‌پذیری به همراه توسعه پایدار مهم است، افزود: اگر در این مهم هم  صرفا مباحث را بدون توسعه پایدار و غیره دنبال کنیم توسعه بی‌رویه و تقسیم نابرابر منابع و بدون عدالت ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای تاب‌آوری در سطح زیست‌پذیری مطلوب حوزه اقتصادی، اجتماعی و تاب آوری اکولوژیک پیوند صحیحی بین توسعه پایدار و رقابت پذیری کلانشهر ها باید مطرح شود .صرف نظر از اینکه ما رقابت‌پذیری را حاصل توانایی شهرها در پیوند استفاده از منابع و ایجاد تاب‌آوری زیستی برای شهرها می‌دانیم، ضرورت دارد که این پیوند را تداوم بخشیم تا باعث ایجاد شرایط برابر در توسعه شهرها شود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه اظهار کرد: در برنامه پنجم، ماده ۱۸۴ و ۱۸۵ برای  تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی تشریح می‌کند که در بحث رقابت‌پذیر باید به سمت مشارکت برویم و ارتباط تنگاتنگی بین بحث آمایش سرزمین و تاب‌آوری کلانشهری و اکولوژیک در موضوع  رقابت پذیری کلانشهر ها برقرار کنیم.

حسینی افزود: در بحث‌های اکوسیستم کلانشهرها نمی‌توانیم نسخه واحدی داشته باشیم. ظرفیت‌ها و پتانسیل شهرها با توجه به اقلیم، شرایط آب‌و هوا و... متفاوت است بنابراین تغییر رویکرد به چالش‌های محیط زیستی شهر تهران ضرورت دارد بنابراین اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تمرکز خود را از معلول بر علت آلودگی و چالش‌های محیط زیستی که همانا مصرف منابع بوده است، قرار داده است.

‌‎به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران وی با بیان اینکه مصرف بهینه منابع در جهان به عنوان راهکاری واقع بینانه که هم امکان رشد و توسعه را مقدور می‌سازد و هم چالش‌های محیط زیستی را کاهش می‌دهد، مورد توجه است، اظهارکرد: رویکرد نوین هوش سبز در نظام مدیریت شهری ضمن کاهش آلودگی‌های محیط زیستی، کاهش هزینه‌های شهری و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات شهری را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری