کد مطلب: 24203
  تاریخ انتشار:  1402/04/14 - 11:30


آیا حاکمیت مهندسی زمین خطرناک است؟

کمیسیون اروپا خواستار گفتگوهای بین‌المللی در مورد خطرات و حاکمیت مهندسی زمین شده و گفته است که چنین مداخلاتی برای تغییر اقلیم خطرات «غیر قابل قبولی» دارد.

کمیسیون اروپا خواستار گفتگوهای بین‌المللی در مورد خطرات و حاکمیت مهندسی زمین شده و گفته است که چنین مداخلاتی برای تغییر اقلیم خطرات «غیر قابل قبولی» دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ژاپن تودی، در حال حاضر مهندسی زمین علاقه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است زیرا کشورها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌قدر کافی سریع برای مهار تغییرات اقلیمی ناکام مانده‌اند اما موضوع دستکاری سیستم‌های سیاره‌ای برای مبارزه با گرمایش جهانی همچنان بحث‌برانگیز است.

فرانس تیمرمنز، مسئول سیاست اقلیمی اتحادیه اروپا گفت: هیچ‌کس نباید به‌تنهایی سیاره مشترک ما را مورد آزمایش قرار دهد. این کار باید در یک مجمع مناسب و در بالاترین سطح بین‌المللی مورد بحث قرار گیرد.

وی سازمان ملل متحد را به‌عنوان یک مکان بالقوه برای گفت‌وگو در مورد خطرات و استفاده احتمالی از مهندسی زمین پیشنهاد کرد.

روش‌های مهندسی زمین شامل حذف مستقیم انتشار کربن دی‌اکسید از جو است. اولین نیروگاه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند در حال حاضر فعال هستند و کربن دی‌اکسید را در مقادیر کمی در مقایسه با انتشار گازهای گلخانه‌ای کشورها جذب می‌کنند.

موضوع بحث‌برانگیزتر اصلاح تشعشعات خورشیدی است که می‌تواند مقدار نور خورشید را که به سطح زمین می‌رسد با پاشیدن ذرات معلق سولفات به درون استراتوسفر (دومین لایه بزرگ اتمسفر) کاهش دهد تا نور بیشتری را به فضا بازتاب کند.

جوآنا هیگ، پروفسور ممتاز در امپریال کالج لندن می‌گوید: این فناوری‌ها علاوه بر خطرات فیزیکی، بهانه‌ای را به آلاینده‌ها می‌دهند تا به علت اصلی تغییرات اقلیمی یعنی انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده از سوزاندن سوخت‌های فسیلی توجه نکنند.

وی اضافه کرد: حکومت مهندسی زمین بسیار پیچیده خواهد بود اما برای تنظیم هرگونه فناوری مهندسی زمین در آینده که می‌تواند میانگین دمای جهانی را کاهش دهد، ضروری است.

در یک سند توضیحی، کمیسیون اعلام کرد که در وضعیت فعلی توسعه، اصلاح تشعشعات خورشیدی سطح غیر قابل قبولی از خطر برای انسان و محیط زیست را نشان می‌دهد.

اتحادیه اروپا در حال تامین مالی دو پروژه برای ارزیابی روش‌های مهندسی زمین است اما ابراز کرد که هیچکدام اصلاح تشعشعات خورشیدی را توسعه نمی‌دهند یا آزمایش نمی‌کنند.

اصلاح تشعشعات خورشیدی بین نظرات دانشمندان دودستگی ایجاد کرده است.

بیش از ۱۰۰ دانشمند نامه‌ای را در ماه فوریه در حمایت از تحقیقات برای درک اینکه آیا اصلاح تشعشعات خورشیدی می‌تواند خطر فوری گرمایش جهانی را کاهش دهد، امضا کردند، در حالی که کشورها تلاش می‌کنند انتشار مستقیم خود را کاهش دهند.

دانشمندان دیگر خواستار ممنوعیت ژئومهندسی خورشیدی شده‌اند و استدلال می‌کنند که کنترل آن غیرممکن است و می‌تواند اثرات غیرقابل پیش‌بینی از جمله بر آب‌وهوا و کشاورزی ایجاد کند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها