کد مطلب: 24177
  تاریخ انتشار:  1402/04/08 - 12:42


میانکاله؛ پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره ملی

میانکاله، ذخیره‌گاه زیست‌کره است که به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته می‌شود و به لحاظ زیست محیطی و ملی اهمیت بالایی دارد.

میانکاله، ذخیره‌گاه زیست‌کره است که به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته می‌شود و به لحاظ زیست محیطی و ملی اهمیت بالایی دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اسفندماه ۱۴۰۰ بود که پروژه پتروشیمی میانکاله خبرساز شد؛ ۲۰ اسفند کلنگ احداث کارخانه پتروشیمی در بهشهر استان مازندران و در نزدیکی میانکاله به زمین خورد و سرانجام در ۲۳ فروردین ماه با حکم دادستانی اجرای عملیات احداث این کارخانه متوقف شد. چند روزی است که پتروشیمی میانکاله با انتشار تصاویری مبنی بر آغاز عملیات فنس‌کشی دوباره خبرساز شده است، اقدامی که با واکنش سازمان حفاظت محیط زیست مواجه و در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته این پروژه ۶ تیرماه دوباره متوقف شد. به این بهانه به ۹ نکته درباره ارزش‌های زیست‌محیطی میانکاله می‌پردازیم:

* ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در بخش مرکزی از تالاب میانکاله قرار دارد که در منتهی الیه جنوب شرق دریای خزر واقع شده و طول آن حدود ۷۰ کیلومتر و عرض آن ۵.۶ تا ۷ کیلومتر است.  

* در محدوده سپرحفاظتی و منطقه بینابینی میانکاله در مجموع ۹۶ آبادی با جمعیت ۱۰۹۲۰۰ نفر وجود دارد. تأسیسات بندری آشوراده در کنار این ذخیره گاه قرار دارد و علاوه بر آبادی‌ها در داخل شبه جزیره آشوراده تعدادی دامداری و پرورش ماهی مستقر هستند.

* میانکاله در ۱۰ کیلومتری بهشهر و در ۸ کیلومتری شهر کردکوی و ۵ کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد و فاصله آن از شهرهای ساری و گرگان  - مراکز استان‌های مازندران و گلستان- به ترتیب ۹۵ و ۶۵ کیلومتر است.

* از انواع زیستگاه‌های مهم این ذخیره‌گاه زیست‌کره می‌توان به زیستگاه‌های ساحلی، زیستگاه‌های تالابی، تپه‌های شنی، شنزارهای وسیع با پوشش اندک، جنگل‌های انارستان، بوته‌زارهای وسیع تمشک، زیستگاه‌های جنگلی با پوشش درختچه‌های گز و زمین‌های کشاورزی و مراتع اشاره کرد.

* از چالش‌های این منطقه می‌توان به چرای بی رویه دام در مراتع، شکار و صید غیر مجاز، تبدیل اراضی تالابی به زراعت و توسعه سکونت‌گاه‌ها و صنایع در حاشیه ذخیره گاه اشاره کرد که مشکلات زیست محیطی زیادی را برای این منطقه به‌ همراه داشته است.

* بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، گونه‌های جانوری متنوعی در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله زیست می‌کنند و تالاب میانکاله سالانه میزبان ‌انواع ‌پرندگان مهاجری است که برای زمستان‌گذرانی از شمال سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.   

* از جمله ‌پرندگانی که در این منطقه‌ حضور دارند می‌توان انواع ‌پرندگان شامل اردک سر سفید، اردک مرمری، اردک تاجدار، غاز ‌پیشانی سفید کوچک، قوی گنگ، فلامینگو، ‌پلیکان ‌پاخاکستری، ‌پلیکان سفید، لک‌لک سیاه، عقاب ماهیگیر و بحری اشاره کرد.

* انواع آبزیان شامل ماهی سفید، ماهی کفال و تاس ماهیان در این منطقه زیست می‌کنند و ‌پستاندارانی از جمله فک دریای خزر، گربه جنگلی، گراز و سمور آبی از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه به‌حساب می‌آیند.

* از گونه‌های شاخص و در حال انقراض این منطقه می‌توان از فک خزری، عقاب دریایی، عروس غاز، اردک مرمری، اردک بلوطی، دلیجه کوچک و ‌پلیکان ‌پاخاکستری نام برد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی