کد مطلب: 24173
  تاریخ انتشار:  1402/04/07 - 10:40


کاهش بخش وسیعی از جنگل‌های استوایی جهان در ۲۰۲۲

برزیل (بالغ بر ۱۴ درصد) بیش از هر کشور دیگری در سال ۲۰۲۲ جنگل‌های کهنسال استوایی خود را از دست داده است.

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) به اندازه وسعت کشور سوئیس از مساحت جنگل‌های استوایی جهان کاسته شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این مطالعه نشان می‌دهد که اهداف رهبران جهان در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱ مبنی بر پایان جنگل‌زدایی محقق نشده است.

البته کاهش قابل توجه جنگل‌زدایی در اندونزی نشان می‌دهد که احیای جنگل‌ها را می‌توان به عنوان هدفی قابل دسترس در نظر گرفت.

یکی از نقاط عطف کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱ که با حضور بیش از ۱۰۰ رهبر جهان در گلاسکو اسکاتلند برگزار شد، تعهد آن‌ها برای همکاری در مورد «توقف و معکوس کردن روند جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰» بود.

توافق گلاسکو در پی ناکامی در توافق سال ۲۰۱۴ مبنی بر کاهش قابل توجه در میزان از بین رفتن درختان، به دست آمد.

بررسی سازمان دیده‌بان جنگل‌ها نشان می‌دهد به تعهدات کنفرانس گلاسکو عمل نشده است. از میان رفتن جنگل‌های کهنسال استوایی از عوامل موثر در تغییرات اقلیمی و تنوع زیستی هستند.

جنگل‌های استوایی برزیل، جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی از منابع عمده جذب گازهای گلخانه‌ای هستند. به این ترتیب سوزاندن یا قطع درختان این جنگل‌ها موجب انباشته شدن کربن در اتمسفر و بالا رفتن دمای زمین می‌شود.

این جنگل‌ها همچنین نقشی حیاتی در حفظ تنوع زیستی و معیشت میلیون‌ها نفر را دارند. با توجه به این که چنین جنگل‌هایی در دوره‌ای طولانی گسترش یافته‌اند، دانشمندان می‌گویند که کاشتن درختان در جایی دیگر، کارکردی مشابه آن‌ها در اکوسیستم زمین نخواهد داشت.

طبق داده‌های جدیدی که دانشگاه مریلند جمع‌آوری کرده، میزان از بین رفتن جنگل‌های کهنسال استوایی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

در مجموع بیش از چهار میلیون هکتار از این جنگل‌ها سوخته‌اند یا درختان‌شان قطع شده است و این به معنای آزاد شدن دی اکسید کربن به اندازه‌ای است که سوخت‌های فسیلی در هندوستان آزاد می‌کنند.

برزیل (بالغ بر ۱۴ درصد) بیش از هر کشور دیگری در سال ۲۰۲۲ جنگل‌های کهنسال استوایی خود را از دست داده است.

در استان آمازوناس که بیشتر از نصف جنگل‌های بکر استوایی برزیل در آن قرار دارد، میزان جنگل‌زدایی در سه سال اخیر تقریبا دو برابر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان