کد مطلب: 24169
  تاریخ انتشار:  1402/04/06 - 11:40


بهترین راه مقابله با ضایعات مواد غذایی چیست؟

خاک‌ها می‌توانند از کمپوست سود ببرند زیرا در سطح جهان حدود ۱۱۶ میلیارد تن کربن آلی از خاک‌های کشاورزی از دست رفته و به افزایش سطح دی‌اکسیدکربن در جو کمک کرده است.

وقتی غذا در محل دفن زباله پوسیده شود، متان آزاد می‌شود که گاز گلخانه‌ای قوی محسوب می‌شود و در به دام انداختن گرما در جو از دی‌اکسیدکربن موثرتر است. کمپوست کردن، ضایعات مواد غذایی را به یک اصلاح‌کننده ارزشمند خاک تبدیل می‌کند که می‌تواند به بهبود سلامت خاک و کاهش نیاز به کودهای شیمیایی کمک کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، بیش از نیمی از زباله‌های خانگی شامل ضایعاتی می‌شود که گازهای گلخانه‌ای خطرناکی منتشر می‌کنند. برنامه اقدام سیاست ملی پسماند دولت فدرال با هدف افزایش نرخ بازیافت زباله‌های آلی از ۴۷ درصد به ۸۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و کاهش میزان ارسال به محل دفن زباله به نصف است و این به خودی خود اتفاق نمی‌افتد و به سرمایه‌گذاری و اقدام نیاز است.

ضایعات غذا و باغ را می‌توان جمع‌آوری و به کمپوست تبدیل کرد. کمپوست‌سازی دیگر فقط در حوزه باغبان خانه یا جنگجوی محیط زیست نیست. بازیافت ضایعات مواد غذایی به کمپوست با کیفیت بالا یک راه‌حل دو سر برد برای مردم و کره زمین است.

با کمپوست در حضور اکسیژن، زباله‌ها را بدون تولید متان به مواد آلی ارزشمند تبدیل می‌کنیم. آنها کربن آلی و مواد مغذی را به کمپوست بازیافت می‌کنند که می‌تواند برای بهبود سلامت و بهره‌وری خاک استفاده شود.

خاک‌ها می‌توانند از کمپوست سود ببرند زیرا در سطح جهان حدود ۱۱۶ میلیارد تن کربن آلی از خاک‌های کشاورزی از دست رفته و به افزایش سطح دی‌اکسیدکربن در جو کمک کرده است. کمپوست می‌تواند کربن آلی خاک را بازیابی کند و در عین حال سلامت و باروری را نیز افزایش دهد. کمپوست ساختار خاک و حفظ آب را بهبود می‌بخشد همچنین منبعی از مواد مغذی ضروری است که تقاضا برای کودهای گران قیمت را کاهش می‌دهد.

نتایج تحقیقات نشان داده است که چگونه کمپوست می‌تواند برای کشاورزی جهانی مفید باشد. ما دریافتیم که در بیشتر مواردی که کمپوست به عنوان یک محصول عمومی در زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود، مزایای آن به طور کامل محقق نمی‌شود اما اگر کمپوست‌ها و روش‌های کاربرد مناسب با گیاهان هدف و محیط‌های رشد همسو باشد، می‌توان عملکرد محصول را افزایش داد و کربن آلی در خاک را دوباره پر کرد.

دانشمندان با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر داده، تخمین زدند که کاربرد جهانی این راهبرد پتانسیل افزایش تولید محصولات عمده غلات را تا ۹۶.۳ میلیون تن در سال دارد و این میزان ۴درصد از تولید جهانی فعلی و دو برابر برداشت سالانه غلات استرالیاست.

استفاده از این نوع کمپوست، قوی‌ترین اثرات را در آب‌وهوای خشک و گرم دارد و عملکرد را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد اکنون باید این راهبرد را برای نیازهای خاص مزارع توسعه دهیم. کمپوست پتانسیل احیای ۱۹.۵ میلیارد تن کربن را در خاک سطحی زمین‌های زراعی دارد که معادل ۲۶.۵ درصد ذخایر کربن آلی خاک سطحی فعلی در ۲۰ سانتی‌متر بالاست.

میزان ضایعات غذا و باغ در استرالیا با سرعتی ۶ برابر سریعتر از جمعیت استرالیا و ۲.۵ برابر سریعتر از تولید ناخالص داخلی آن در حال رشد است اما کمتر از یک سوم خانواده‌های استرالیایی به خدمات جمع‌آوری زباله‌های غذایی دسترسی دارند. این جریان زباله فرصت بزرگی برای انحراف دفن زباله و تولید کمپوست فراهم می‌کند. خانواده‌های استرالیایی سالانه ۳.۱ میلیون تن غذا را هدر می‌دهند و این بیش از پنج کیلوگرم در هر خانواده در هفته است.

جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی در خانه باید در اولویت قرار گیرد اما برای ضایعات غیرقابل اجتناب غذا، تبدیل آن به کمپوست باکیفیت کاملا منطقی است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها