کد مطلب: 24166
  تاریخ انتشار:  1402/04/05 - 13:34


تولید جهانی غذا دستخوش ال نینو خواهد شد؟

الگوهای آب‌وهوای ال نینو می‌تواند بر تولید جهانی غذا تأثیر بگذارد.

الگوهای آب‌وهوای ال نینو می‌تواند بر تولید جهانی غذا تأثیر بگذارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ال نینو یک پدیده آب‌وهوایی است که مرکز و شرق اقیانوس آرام بسیار گرمتر از حد معمول می‌شود و اغلب تغییرات آب‌وهوایی در سراسر جهان را از جمله وزش باد، تغییرات الگوهای بارندگی، تغییر فشار سطح دریا و درجه حرارت را هدایت می‌کند.

نشانه‌های اولیه ال نینو در حال حاضر در آسیا دیده می‌شود و در برخی مناطق بارندگی کمتر از حد نرمال است. این مورد می‌تواند منجر به شکست تولید محصول و کمبود مواد غذایی در آسیا شود، در حالی که کشاورزان آمریکایی می‌توانند از افزایش بارندگی سود ببرند.

تأثیر کامل ال نینو هنوز ناشناخته است اما این یک رویداد آب‌وهوایی بزرگ است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کشاورزی و امنیت غذایی جهانی داشته باشد.

نشانه‌های اولیه هوای گرم و خشک ناشی از ال نینو، تولیدکنندگان مواد غذایی در سراسر آسیا را تهدید می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان آمریکایی برای کاهش تأثیر خشکسالی شدید روی باران‌های تابستانی شدیدتر از پدیده آب‌وهوایی حساب می‌کنند.

تحلیلگران اعلام کردند که با توجه به نزدیک شدن ال نینو، تولید گندم در استرالیا، دومین صادرکننده بزرگ غلات در جهان، تحت تاثیر آب‌وهوای خشک قرار خواهد گرفت، همچنین تولید روغن پالم و برنج احتمالا در اندونزی، مالزی و تایلند آسیب خواهد دید.

خاک در هند و پاکستان در حال خشک‌ شدن است و انتظار می‌رود، کاشت محصولات تابستانی را با مشکل مواجه کند.

کریس هاید، هواشناس در ایالات‌متحده گفت: ما از هم اکنون تا حداقل ماه اگوست به دنبال خشکی طولانی مدت در استرالیا هستیم.

کاهش تولید غلات و دانه‌های روغنی در آسیا به دلیل ال نینو، احتمالاً نگرانی‌های ناشی از تورم مواد غذایی را برای برخی از آسیب‌پذیرترین مصرف‌کنندگان جهان افزایش می‌دهد و امیدها برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در ماه‌های اخیر را از بین می‌برد حتی اگر الگوی آب‌وهوا منجر به افزایش تولید محصول در قاره آمریکا شود، تأثیر آن در آسیا می‌تواند در بازارهای جهانی مواد غذایی بازتاب پیدا کند.

شروع باران‌های موسمی در جنوب آسیا احتمالاً در سال جاری اندکی به تعویق می‌افتد و ال نینو می‌تواند تولید برنج و دانه‌های روغنی را تحت تأثیر قرار دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی