کد مطلب: 24160
  تاریخ انتشار:  1402/04/04 - 18:02


انتقاد رییس سازمان منابع طبیعی کشور از غلبه نگاه «بازاری» به جنگل‌ها

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جزیره ای عمل کردن را آفتی بزرگ در انجام وظایف برشمرد و گفت: گفتمان جدیدی را باید با انسجام و هم اندیشی برای جلوگیری از تخریب سرزمین آغاز کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جزیره ای عمل کردن را آفتی بزرگ در انجام وظایف برشمرد و گفت: گفتمان جدیدی را باید با انسجام و هم اندیشی برای جلوگیری از تخریب سرزمین آغاز کنیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت امروز(۴ تیرماه) در کارگاه آموزشی هم‌افزایی برای حکمرانی سرزمین خاطر نشان کرد: منابع طبیعی عرصه‌ای بسیار گسترده و تمامی سازمان‌ها بستر کارشان در منابع طبیعی است.

رییس سازمان منابع طبیعی وسعت کشور را ۱۶۴ میلیون هکتار ذکر کرد و افزود: از این میزان ۱۳۵ میلیون هکتار جزو منابع طبیعی محسوب می‌شود و تحت مدیریت این سازمان قرار دارد.

وی مساحت جنگل‌های ایران را ۱۴ میلیون  و۳۷۵ هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها در پنج ناحیه رویشی کشور پراکنده هستند.

نوبخت با اشاره به موضوع حکمرانی سرزمین گفت: در موضوع حکمرانی سرزمین وظیفه داریم علاوه بر حفظ پوشش گیاهی به فکر ارتقا و توسعه کمی و کیفی فضای سبز کشور نیز باشیم.

رییس سازمان منابع طبیعی کشورهمچنین گفت: مردم نقش اصلی  را در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی دارند و این سازمان به‌تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی‌تواند به اهداف خود برسد.

نوبخت جوامع محلی را اساسی‌ترین رکن حوزه‌های آبخیز بر شمرد و گفت: با مشارکت مردم و برنامه‌ریزی درست می‌توان اکوسیستم و بوم سازگان را ارتقا داد.

وی  در بخش دیگری از سخنان خود درکارگاه آموزشی هم‌افزایی برای حکمرانی سرزمین یاد آور شد: متاسفانه درباره جنگل‌ها و مراتع همیشه جنبه‌های بازاری آن مورد توجه بوده است و جنگل را با تولید چوب و مرتع را با تولید علوفه سنجیده‌اند و به دیگر جنبه های آن پرداخته نشده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور در ادامه به  وجود شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرسی و ۲ میلیون و ۴۰۰۰ هکتار جنگل هیرکانی اشاره کرد و گفت: هر هکتار جنگل شمال سالانه قادر است ۱۵۰۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره کند این در حالیست اگر ۱۵۰۰ مترمکعب آب را در ۲ میلیون هکتار وسعت عرصه های جنگلی شمال محاسبه کنیم، سالانه حدود ۳میلیارد مترمکعب آب تنها در حوزه جنگل‌های هیرکانی ذخیره‌سازی می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی نوبخت در خاتمه  به برخی از چالش‌های موجود در جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و گفت: از سال ۷۰ تاکنون ۶۹ مورد آفات و امراض جنگلی تنها در منطقه هیرکانی شناسایی شده است و اکنون بسیاری از مردم از فلات مرکزی به سوی دامنه جنوبی البرزمهاجرت می‌کنند و اگر منابع طبیعی در کشور درست مدیریت و حفاظت شود قطعاً جلوی مهاجرت اکولوژیک گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب