کد مطلب: 24116
  تاریخ انتشار:  1402/03/25 - 14:46


تدوین آیین‌نامه قانونی برای فعالیت آفرودسواران

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از تدوین آیین‌نامه قانونی و دفترچه آموزشی برای فعالیت آفرودسواران در طبیعت خبر داد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از تدوین آیین‌نامه قانونی و دفترچه آموزشی برای فعالیت آفرودسواران در طبیعت خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در مانور آفرود سواران که با شعار "من یک محیط بانم" و همزمان با هفته محیط زیست از ورزشگاه تختی تا پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، با اشاره به اثرات مخرب ورود خودرو به محیط زیست اظهارکرد: وقتی یک خودرو وارد طبیعت یعنی جایی که دارای پوشش گیاهی و جانوری است می‌شود؛ منطقه‌ای را که از لحاظ فرسایش مشکلی ندارد با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

وی ادامه داد: طبیعت و جایی که در آن زیستگاهی ایجاد شده در حقیقت یک شهر طبیعی است چراکه حیوانات آنجا ساکن‌اند، پوشش گیاهی وجود دارد و چینش به بهترین نحو در آن وجود دارد. اما ما به عنوان بهره‌بردار این ساکنان را با صدای ماشین فراری می‌دهیم. اینگونه خیلی از حیات وحش برای همیشه از آنجا دور شده و از محل اصلی زندگی خود فراری می‌شوند و زیستگاه از بین می‌رود.
آفرود سواران طبیعیت را با مشکل مواجه می‌کنند

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حقیقت بیراهه روندگان یا افرودسواران طبیعت را با مشکل  مواجه می‌کنند، گفت:‌متاسفانه در حال حاضر هیچ قانون و آیین نامه‌ای حاکم بر فعالیت این افراد وجود ندارد. این قشر دوست دارند از طبیعت استفاده و تخلیه انرژی کنند. اینها اهل هنر و ورزش هستند. با این حال اکنون غالبا از دید ظاهر اینگونه است که این افراد طبیعت را با مشکل مواجه می‌کنند.   واقعیت هم همین است اما اینها خودشان دست یاری به سازمان داده‌اند و به عنوان محیط بان و سوال می‌کنند که چطور باید در طبیعت حرکت کنیم؟، ما را آموزش دهید و دفترچه راهنما به ما دهید.

سلاجقه با بیان اینکه آموزش در حوزه حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در این مسیر تکلیف ما است، گفت: ما باید باید محتوای آموزشی تدوین کنیم چراکه اقشار مختلف طبیعت را دوست دارند اما قوانین را نمی‌دانند. ما مکلف‌ایم آیین نامه خاص خود را تدوین و در اختیار این‌ها قرار دهیم تا هر کس وارد طبیعت می‌شود دارای یک جدول راهنما باشد و در قالب یک راهنما وارد شود. این جدول راهنما باید شامل موادی که وارد طبیعت می‌کند مثل پلاستیک و غیره، نحوه ورود به طبیعت، مسیر عبور از طبیعت، سرعت عبور در طبیعت و حتی نوع ماشینی که با آن وارد طبیعت می‌شوند، باشد. اینها همگی قانونمند می‌شود.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: در این راستا معاونت آموزش سازمان محیط زیست و دفتر مشارکت‌های مردمی ما در قالب قانون، آیین نامه قانونی و دفترچه آموزشی این امر را پیش خواهد برد. ابتدا این افراد آموزش دیده و توانمند می‌شوند و سپس به عنوان تسهیل گر وارد طبیعت می‌شوند تا هم طبیعت را حفظ کنند و هم از طبیعت بهره ببرند.

سلاجقه با اشاره به رژه چند کیلومتری آفرودِرها در سطح شهر تهران و میثاق نامه‌ای که در همین راستا میان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و آفرودسوارها بسته شد، ادامه داد: این تخریب محیط زیست همگی واقعیتی است که اتقاق می‌افتد و هست، اما میثاق نامه امروز نشان می‌دهد آفرودسواران دست نیاز به سمت سازمان حفاظت محیط زیست دراز کردند و می‌خواهند قانونمند وارد طبیعت شوند.

وی تصریح کرد: امروز مجموعه آفرود سواران یا بیراهه روندگان که من از امروز به آنها یاران و دوست‌داران طبیعت می‌گویم، در یک رژه خودجوش در تهران شرکت کردند و هر آفرودِر را یک محیط بان معرفی کردند. خدا را شاکرم فرهنگ مردم ارتقا پیدا می‌کند.

ورزش اتومبیل رانی بیابانی یا ماشین سواری آفرود یا خارج از جاده، چند سالی است در کشور رونق یافته و بیشتر با هدف گردشگری ورزشی انجام می‌شود اما به دلیل عدم آگاهی و  آموزش تخصصی، این گروه در مواجه با طبیعت و محیط زیست، همواره آسیب های جبران ناپذیری را برای محیط زیست در پی دارد. درواقع آفرودسواری غیر مسئولانه و نا آگاهانه موجب کاهش پوشش گیاهی مناطق، تخریب پوشش سطحی خاک و تپه های شنی و به حرکت در آمدن تپه ها می شود.

 سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به منظور برقراری تعامل و ارتباط موثر با آفرود سوران ضمن هماهنگی با هیات اتومبیل رانی به عنوان اولین قدم در شروع تحول و تغییرات در نحوه عمل این گروه، برنامه مانور آفرود سواران با شعار من یک محیط بانم را همزمان با هفته محیط زیست از ورزشگاه تختی تا پارک طبیعت پردیسان برگزار کرد.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی