کد مطلب: 24097
  تاریخ انتشار:  1402/03/22 - 12:11


جمع آوری بیش از ۱۶ هزار تن نخاله ساختمانی در تهران

در اجرای این پویش تشکل‌های مردم‌نهاد، گروه‌های مردمی خودجوش، دانش‌آموزان، فعالان حوزه محیط زیست، ائمه جمعه، فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان به همراه برخی دستگاه‌های اجرایی و صاحبان صنایع و دیگر گروه‌ها مشارکت فعال کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: پویش مردمی بی‌زباله در استان تهران یکی از پویش‌های برنامه‌ریزی شده محیط زیست استان تهران برای حفظ محیط زیست و طبیعت است و تاکنون ۸۴ برنامه در راستای این پویش در سطح استان تهران به انجام رسیده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علیرضا مزینانی در حاشیه نشست شورای فرهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پویش مردمی بی‌زباله در تهران از هفته زمین پاک سال جاری با شعار «سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز» آغاز شد، اظهارکرد: هدف از اجرای این پویش فرهنگی محیط زیستی ایجاد حساسیت اجتماعی بیشتر در قبال حفظ طبیعت و محیط زیست به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی و دارای بار ارزش اقتصادی و فرهنگسازی برای جلوگیری از برخوردهای غیر مسئولانه و خارج از ظرفیت با طبیعت بوده است.

وی افزود: اگر چه بسیاری از مردم در تلاش هستند که ملاحظات محیط زیستی را رعایت کنند اما باز هم شاهد ناملایماتی در برخورد انسان با طبیعت هستیم که نمونه‌های آن در ارزیابی کارشناسان محیط زیست در شهر تهران در حوزه‌های آب و خاک به وفور دیده شد و ضرورت برگزاری این پویش ها را دوچندان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با یادآوری اینکه اولین برنامه این پویش با اجرای برنامه پاکسازی حاشیه رودخانه حفاظت شده جاجرود به عنوان تامین‌کننده بخشی از آب شرب شهروندان تهرانی در شش محور از سد لتیان تا سد ماملو با حضور استاندار تهران آغاز شد، ادامه داد: آلودگی ناشی از رها کردن انواع زباله‌ها در مسیر این رودخانه باعث شد تا اجرای پویش مردمی بی زباله از این محل در دستور کار قرار گیرد و با اجرای ۵۱ برنامه جمع‌آوری زباله‌ها و ۳۳ برنامه جمع‌آوری و پاکسازی نخاله‌های ساختمانی در سطح استان تهران و در ۱۵ شهرستان به مسیر خود ادامه داده است.

وی گفت: در جریان این برنامه‌های پاکسازی تا کنون بیش از ۲۴۰ تن زباله و حدود ۱۶ هزار تن نخاله ساختمانی از محیط های طبیعی و شهری جمع‌آوری شد که این موضوع بیانگر وضعیت اسفبار زباله‌ها و نخاله‌های رها شده در شهر و طبیعت و حاشیه شهرها و محورهای مواصلاتی است.

مزینانی با بیان اینکه در جریان این برنامه‌ها بیش از ۱۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم مشارکت داشته‌اند، افزود: حدود ۵۲۰۰ نفر ساعت کار آموزشی در خلال این برنامه‌ها به انجام رسیده که بیشتر با هدف آگاهی مخاطبان از مضرات رهاسازی پسماندها در طبیعت و اهمیت بازیافت بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه پایه و هسته اصلی اجرای این پویش خود مردم و شهروندان بوده‌اند، اظهارکرد: در اجرای این پویش تشکل‌های مردم‌نهاد، گروه‌های مردمی خودجوش، دانش‌آموزان، فعالان حوزه محیط زیست، ائمه جمعه، فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان به همراه برخی دستگاه‌های اجرایی و صاحبان صنایع و دیگر گروه‌ها مشارکت فعال کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، مزینانی در پایان با اشاره به ضرورت ساماندهی و برنامه‌ریزی برای تولید زباله کمتر، کاهش مصرف پلاستیک و ظرف پلاستیکی و مدیریت پسماندها و نخاله‌های ساختمانی و لزوم فرهنگسازی بیشتر برای جلوگیری از رهاسازی زباله‌ها در طبیعت خاطرنشان کرد: موضوع آلودگی‌های زباله به‌خصوص پلاستیک‌ها و ظروف پلاستیکی تا جایی اهمیت داشت که حتی شعار امسال هفته محیط زیست نیز نهضت ملی برای کاهش آلودگی های پلاستیکی نام گرفت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری