کد مطلب: 24081
  تاریخ انتشار:  1402/03/18 - 13:32


انجام مطالعات آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در جلوگیری از فرسایش خاک گفت: در حال حاضر در کشور کار مطالعات آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده و برنامه‌ریزی برای اجرای آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در جلوگیری از فرسایش خاک گفت: در حال حاضر در کشور کار مطالعات آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده و برنامه‌ریزی برای اجرای آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر عباسعلی نوبخت در جمع مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور در مشهد  با یادآوری مأموریت راهبردی سازمان گفت: وظیفه قانونی و مأموریت ما به عنوان سربازان امنیت زیستی کشور حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ابعاد کاری وسیع این سازمان و حمایت مسئولان ارشد نظام از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تأکید کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ضامن امنیت زیستی کشور است و امنیت زیستی، امنیت غذایی و در نهایت امنیت ملی کشور را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در جلوگیری از فرسایش خاک گفت: در حال حاضر در کشور کار مطالعات آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده اسن و برنامه‌ریزی برای اجرای آن را در دستور کار قرار داده‌ایم و این ظرفیت می‌تواند با فعالیت‌های بیولوژیک و بیومکانیک تکمیل گردد.

نوبخت با تاکید بر پیشینه تاریخی و مذهبی کشور ایران که تاکیدات فراوانی بر کاشت و نگهداری درختان شده است، اطمینان داد تا با مدیریت صحیح، اصولی و علمی از ظرفیت‌های بالقوه و مشارکت مردم در راستای اجرای این طرح ملی استفاده شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از همکاری شرکت‌ها و صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی خبر داد و اظهارکرد: برای موفقیت در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی موثر خواهد بود.

وی خطاب به مدیران کل استان‌ها با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان از جمله هلال احمر، بسیج، سپاه و جوامع محلی گفت: ظرفیت‌سازی هم به لحاظ مادی و هم نیروی انسانی را باید خودمان شناسایی و فعال کنیم.

نوبخت یادآور شد: همه موظفیم به بهترین وجه ممکن کمک کنیم تا این طرح به خوبی و به نفع مردم و نظام اجرا شود.

در بخش دیگری از این نشست دکتر علی علیزاده - رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور - گفت: پایه و اساس طرح کاشت یک میلیارد درخت مردم هستند.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تأکید کرد: باید منابع طبیعی تجدید شونده پایدار داشته باشیم تا امنیت غذایی حاصل شود.

وی اضافه کرد: اساس کار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید بر حمایت و جلب مشارکت‌های مردمی استوار باشد علاوه بر آن استان‌ها می‌بایست با مشارکت صنایع و معادن نسبت به جذب منابع مالی این طرح اقدام و از ظرفیت‌های بزرگ همچون بسیج استفاده بهینه کنند.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با تاکید بر اینکه لازمه این کار این است که همچون طبیعت، آرام و مستمر به پیش برویم، یادآوری کرد که نباید این طرح بزرگ را عجله‌ای و بدون مطالعه اجرا کرد.

علیزاده با بیان اینکه رشد کاشت درخت سالیانه از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون نهال کار بزرگی است لیکن با رعایت جنبه‌های علمی و مطالعاتی، این طرح را می‌توان به خوبی اجرا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع همچنین تأکید کرد که به عنوان رئیس کمیته علمی حمایت قطعی خود را از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اعلام می‌دارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب