کد مطلب: 24076
  تاریخ انتشار:  1402/03/17 - 15:02


آلودگی هوا و مشکلات ناشی از پساب، خط قرمز محیط زیست تهران است

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: آلودگی هوا، مشکلات پساب و تبعات زیست‌محیطی آلودگی‌ها در کلانشهری مانند تهران خط قرمز ماست.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: آلودگی هوا، مشکلات پساب و تبعات زیست‌محیطی آلودگی‌ها در کلانشهری مانند تهران خط قرمز ماست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علیرضا رحمتی صبح امروز و همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست با شعار" نهضت ملی کاهش آلودگی پلاستیکی"، درحاشیه مراسم افتتاح سه پروژه محیط زیستی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ واحد بزرگ صنعتی در شهر تهران فعالیت دارند و عمدتا واحدهایی هستند که از دهه ۴۰ و ۵۰ در این محدوده مشغول فعالیت هستند، افزود: به واحدهایی که امکان بهینه‌سازی فرآیند خود مطابق با استانداردهای محیط زیستی را دارند، فرصت داده می شود تا نسبت به اصلاح فرآیند برای ادامه فعالیت خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر در مهلت اعطایی نسبت به اصلاح فرآیند و رساندن آن به استانداردهای محیط زیستی اقدامی صورت نگیرد ضمن ابلاغ اخطاریه، پیگیری قضایی در خصوص واحدهای آلاینده انجام خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه بر اساس ضوابط جدید استقرار صنایع، این واحدها باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند، با سختگیرانه‌ترین استانداردهای محیط زیستی و به‌صورت مستمر تحت نظارت و پایش محیط زیست قرار دارند.

رحمتی در خصوص سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی شرکت طیف سایپا که در حوزه رنگ خودرو فعالیت می‌کند، اظهارکرد: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه‌، پساب صنعتی که مجهز به تکنولوژی پیشرفته‌ای است، پساب خط رنگ این شرکت را که  غلظت شیمیایی بالا و تجزیه پذیری پایینی دارد، به استاندارد محیط زیست می‌رساند و خروجی این سیستم دوباره باز چرخانی می‌شود و در فرآیندهای صنعتی و آبیاری فضای سبز شرکت قابل استفاده خواهد بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ادامه داد: وقتی تصفیه پساب در مجموعه‌های صنعتی انجام می شود، آب با کیفیت استاندارد در خود مجموعه استفاده می‌شود، ضمن اینکه در مصرف آب صرفه‌جویی و محیط زیست نیز حفظ می شود، این باز چرخانی آب بازگشت سرمایه را برای آن واحد صنعتی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به استناد قانون واحدهای بزرگ صنعتی که مشمول انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی هستند ملزم به نصب سیستم پایش برخط هستیم و بقیه واحدها در جهت مسئولیت اجتماعی و بالا بردن راندمان محیط زیستی خود می‌توانند به این سیستم تجهیز شوند، اظهارکرد: سیستم تصفیه پساب شرکت ساپکو با حجم ۲۰۰ هزار لیتر در شبانه‌روز با لجن فعال و هوادهی عمقی و در مجموعه کاملا بسته تصفیه می‌شود و خروجی آن مطابق با استانداردهای محیط زیستی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت مالیپل سایپا نیز با توجه به اینکه در حوزه ریخته‌گری فعالیت می‌کند و در طول فرآیند، ذرات گرد و غبار وارد هوا می‌شود و آلودگی هوا ایجاد می‌کند، گفت:  حدود ۱۲۰۰ فیلتر در خروجی دودکش‌های این مجموعه نصب و به سیستم پایش آنلاین نیز تجهیز شده است و با پایش‌های صورت گرفته خوشبختانه خروجی دودکش‌های این مجموعه صنعتی مطابق با استانداردهای محیط زیستی است.

رحمتی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه نگاه محیط زیست در خصوص واحدهای صنعتی نگاهی تعاملی است، افزود: در کلانشهری مانند تهران آلودگی هوا، مشکلات پساب و تبعات آلودگی ها در حوزه محیط زیست خط قرمز ماست اما سعی شده است در خصوص مشکلات واحدهای صنعتی به‌صورت تعاملی و در قالب کارگروه‌های تخصصی این مشکلات با پیگیری مدیران مجموعه‌ها رفع شود.

وی تصریح کرد: براساس قوانین جدید صنایع آلاینده باید به‌صورت فصلی اعلام شوند ولی با توجه به حجم وسیع صنایع در تهران و نبود امکان پایش همه واحدها، به دنبال تقویت سیستم پایش محیط زیست هستیم تا بتوانیم پایشی مستمر بر تمام واحدهای صنعتی تهران در هر فصل داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران،  در این مراسم سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی شرکت طیف سایپا با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال، سیستم پایش آنلاین شرکت مالیبل سایپا با اعتبار ۳ میلیارد ریال و سیستم پایش آنلاین پساب تصفیه خانه شرکت ساپکو با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری