کد مطلب: 24075
  تاریخ انتشار:  1402/03/17 - 10:16


ادامه آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا و هشدار هوای ناسالم برای آمریکایی‌ها

با ادامه آتش‌سوزی‌های طبیعی در کانادا و انتشار دود آن در بخش وسیعی از آمریکای شمالی، میلیون‌ها نفر با هوای ناسالم روبرو هستند.

با ادامه آتش‌سوزی‌های طبیعی در کانادا و انتشار دود آن در بخش وسیعی از آمریکای شمالی، میلیون‌ها نفر با هوای ناسالم روبرو هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دود این آتش‌سوزی‌ها شهرهای بزرگ در «انتاریو» و «کِبِک» از جمله تورنتو و نواحی اطراف را فراگرفته است.

دود آتش همچنین تا مسافت‌های دور از جمله «نیویورک» و «کانتیکات» رسیده است، جایی که کیفیت هوا «ناسالم» طبقه‌بندی ‌شده است. بیشتر این دود از کِبِک نشات می‌گیرد جایی که دست‌کم ۱۶۰ آتش‌سوزی در جریان است.

سازمان محیط زیست کانادا روز گذشته (سه‌شنبه) شدیدترین اخطار را برای «اتاوا» صادر کرد و گفت که کیفیت هوای پایتخت با خطرات بالایی برای سلامت مردم همراه است.

در تورنتو و نواحی اطراف، کیفیت هوا هم «پرخطر» طبقه‌بندی شده است.

در همین حال سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا کیفیت هوا در بخش وسیعی از شمال شرقی آمریکا را «ناسالم» توصیف کرد به خصوص برای کسانی که از مشکلات ریوی رنج می‌برند.

هشدار در مورد کیفیت هوا همچنین برای «بوستون»، «پیتزبورگ» و «واشنگتن دی سی» صادر شده است.

مقام‌های بهداشت عمومی از مردم خواسته‌اند در هوای آزاد ورزش نکنند و تا جای ممکن کمتر خود را در معرض دود قرار دهند، چون کیفیت هوا حاوی خطرات فوری و درازمدت برای سلامتی است.

افت کیفیت هوا همچنین مقام‌های حداقل یک منطقه در کِبِک را واداشته است افراد مبتلا به بیماری آسم و سایر مشکلات ریوی را به جایی که هوای پاکیزه دارد، منتقل کنند.

کانادا امسال بیش از حالت عادی شاهد آتش‌سوزی‌های طبیعی است و مقام‌های فدرال روز دوشنبه گفتند با توجه به پیش‌بینی هواشناسان مبنی بر ادامه هوای خشک و گرم تا آخر تابستان، این کشور امسال احتمالا شاهد بدترین آتش‌سوزی‌ها در تاریخ خواهد بود.

آتش‌سوزی در سراسر این کشور تاکنون در سال جاری بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را سوزانده که ۱۲ برابر میانگین سالانه برای این وقت سال طی ۱۰ سال گذشته است.

هزاران نفر در اطراف کشور از جمله کِبِک - که حدود ۲۰۰ هزار هکتار از نواحی طبیعی در آن سوخته - مجبور به جابجایی شده‌اند.

دود آتش‌سوزی چگونه بر سلامتی اثر می‌گذارد؟

کارشناسان می‌گویند قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سلامتی شود.

«متیو آدامز»، استاد دانشگاه تورنتو و مدیر مرکز محیط‌های شهری این دانشگاه گفت: اثرات فوری استنشاق دودِ آتش‌سوزی شامل تنگی نفس، بالا رفتن ضربان قلب، درد قفسه سینه یا التهاب در چشم‌ها، بینی و گلو می‌شود.

وی تاکید کرد: این روزها با افزایش آلودگی هوا، شاهد مراجعه بیشتر به بیمارستان‌ها خواهیم بود و افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند معمولا پیشینه بیماری تنفسی دارند.

اما به گفته پروفسور آدامز دود آتش‌سوزی جنگلی همچنین به مشکلات جدی و درازمدت مانند سرطان یا بیماری‌های ریوی مرتبط است، به ‌ویژه افرادی که ساکن مناطقی هستند که آتش‌سوزی‌های مکرر را تجربه می‌کنند.

او گفت که این مشکلات ناشی از ذرات کوچک موجود در دود است که می‌تواند وارد جریان خون و سایر قسمت‌های بدن شود و جهش‌های احتمالی در دی‌ان‌اِی و سایر مشکلات را به دنبال آورد.

پروفسور آدامز اضافه کرد: برخی مطالعات همچنین نشان داده است که قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی برای مدتی طولانی می‌تواند بر زنان باردار و فرزندان آنها قبل از تولدشان اثر بگذارد.

او به ساکنان مناطق نزدیکِ آتش‌سوزی توصیه کرد با استفاده از ماسک «ان ۹۵» در هوای آزاد، از استنشاق بیشتر ذرات دود پرهیز کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان