کد مطلب: 23997
  تاریخ انتشار:  1402/02/30 - 12:33


آسمان دودآلود آمریکای شمالی و دغدغه تشدید آلودگی هوا

درحالی که آتش‌سوزی‌های طبیعی در غرب کانادا برای سومین هفته همچنان با شدت ادامه دارد، دود غلیظ بار دیگر بخش‌های وسیعی از آسمان آمریکای شمالی را فراگرفته و باعث نگرانی در مورد کیفیت هوا شده است.

درحالی که آتش‌سوزی‌های طبیعی در غرب کانادا برای سومین هفته همچنان با شدت ادامه دارد، دود غلیظ بار دیگر بخش‌های وسیعی از آسمان آمریکای شمالی را فراگرفته و باعث نگرانی در مورد کیفیت هوا شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این مشکلی است که به خصوص مردم کانادا و نواحی غرب آمریکا از جمله کالیفرنیا در یک دهه اخیر به‌ طور جدی با آن مواجه بوده‌اند.

اوایل ماه مه (از حدود ۲۰ روز قبل) معمولا زمان شروع آتش‌سوزی‌های طبیعی در این منطقه است با این حال کارشناسان می‌گویند که امسال ابعاد آتش‌سوزی‌ها غیرعادی است.

سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) می‌گوید که این آتش‌سوزی‌ها تا کنون ۴۷۸ هزار هکتار از اراضی «آلبرتا»، «بریتیش کلمبیا» و «ساسکاچوان» را سوزانده که ۱۰ برابر میانگین این وقت از سال به طور معمول است.

وضعیت چنان بحرانیست که ۳۰۰ سرباز ارتش کانادا برای مهار آتش از زمین و هوا به ماموران آتش‌نشانی پیوسته‌اند. ارتش همچنین به جابه‌جایی مردم از مناطق مسکونی کمک می‌کند. از زمان شروع این آتش‌سوزی‌ها در روز اول مه تقریبا ۳۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

تصاویری که سازمان ملی امور اتمسفری و اقیانوسی آمریکا (نوآ) منتشر کرده، نشان می‌دهد که دود آتش تا شرق کانادا کشیده شده و بخش‌های گسترده‌ای از آسمان شمال آمریکا را هم پوشانده است.

این سازمان روز گذشته (جمعه) در توئیتی اعلام کرد که با ماهواره «جی‌اوای‌اس۱۸»، دود و علائم حرارتی آتش‌سوزی‌های گسترده طبیعی در کانادا را زیر نظر دارد و دود این آتش‌سوزی‌ها در روز جمعه باعث هشدار در مورد کیفیت هوا در بخش‌هایی از ایالت‌های واشنگتن، مونتانا، آیداهو، کلرادو و ویسکانسین شده است.

همچنین هوای شهر «کالگاری» کانادا بدترین شرایط دارد و در جایی نه چندان دور از آتش‌سوزی‌هاست که پر از دود شده است.

روز جمعه همچنین عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از هوای دودآلود شهر «دِنوِر»، مرکز ایالت «کلرادو»ی آمریکا، منتشر شد.

اواخر هفته پیش سازمان ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرد که غروب نارنجی در شهر «واشنگتن دی‌سی» ناشی از دود آتش‌سوزی‌های طبیعی کاناداست که در لایه‌های فوقانی اتمسفر معلق مانده است.

به گفته مرکز ملی بین‌سازمانی حریق‌ها در آمریکا، سال ۲۰۲۲ شاهد بیشترین آتش‌سوزی‌های طبیعی (از نظر تعداد نه وسعت) در یک دهه قبل در آمریکا بود، به طوری که ۵۹ هزار مورد آتش‌سوزی، دو میلیون و ۸۳۰ هزار هکتار را در مناطق مختلف سوزاند و باعث انتشار گسترده دود شد.

در سپتامبر سال ۲۰۲۰ دود آتش‌سوزی‌هایی که در نقاط مختلف ساحل غرب آمریکا در جریان بود به شرق از جمله به نیویورک و واشنگتن دی‌سی رسید. با این حال دانشمندان در آن زمان گفتند دودی که به ساحل شرق آمریکا رسیده آنقدر در ارتفاع بالاست که بر کیفیت هوا در محل زندگی مردم اثر نمی‌گذارد.

در آن سال دود چند هفته در آسمان کالیفرنیا معلق بود و سانفرانسیسکو زیر توده غلیظی از دود فرورفت و آسمان شهر قرمز شد.

پدیده‌ای مشابه هم در سال‌های قبل آن، از جمله ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، اتفاق افتاد.

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض دود برای مدت طولانی ممکن است باعث آسم، ذات‌الریه و خطر بیشتر ابتلا به سرطان ریه، سکته مغزی و ایست قلبی شود.

دولت ایالتی کالیفرنیا می‌گوید که قرار گرفتن در معرض ریزآلاینده‌های آتش‌سوزی موسوم به «پی ام»، شاید چند ساعت تا چند هفته آثاری نگران‌کننده‌ برای سلامتی داشته باشد.

این ذرات بسیار ریز (۲.۵ میکرومتر یا کوچکتر) هستند که امکان نفوذ آنها به عمق ریه را فراهم می‌کند و ریزترین آنها می‌تواند مستقیما وارد جریان خون شود.

ارتباط میان ذرات موسوم به «پی ام ۲.۵» و مشکلات قلب و ریه به‌خوبی برای علم شناخته شده است. همچنین مشکلات خفیف‌تر ناشی از این دود علائمی مثل آب‌ریزش بینی، سرفه و تحریک چشم است.

به علاوه مطالعه‌ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سال ۲۰۲۱ نشان داد که این نوع دود ممکن است بر سلامت پوست - بزرگترین اندام و لایه اول در سامانه دفاعی بدن - اثر بگذارد.

برای نمونه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ زمانی که دود آتش‌سوزی‌های طبیعی سانفرانسیسکو را فراگرفت، شمار بیمارانی که با مشکلات اگزما یا درماتیت (نوعی التهاب پوستی) به درمانگاه مراجعه کردند، افزایش یافت.

کارشناسان توصیه می‌کنند که پوشاندن پوست به طور کامل یا ماندن در خانه از راه‌های مهار آثار دود است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان