کد مطلب: 23907
  تاریخ انتشار:  1402/02/10 - 15:41


وجود بیش از ۱۴ میلیون هکتار جنگل در کشور

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یکی از دلایل پایین بودن کیفیت جنگل در کشور را قرار داشتن سرزمین ایران در کمربند خشک تا نیمه خشک نام برد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در گذشته و در ارزش‌گذاری جنگل‌ها تنها به ارزش‌های اقتصادی و تولیدات چوبی جنگل توجه می‌شد و جنگل به عنوان منبع چوب به حساب می‌آمد اما به مرور و با گذشت زمان این نگاه تغییر کرده است و در سال‌های اخیر به ارزش‌های زیست‌محیطی و اکولوژیک جنگل توجه ویژه می‌شود و این تغییر رویکرد با پیشرفت علم و دانش اتفاق افتاده و ارزش اکولوژیک بر محصولات چوبی غلبه کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر نقی شعبانیان امروز (۱۰ اردیبهشت) در گردهمایی تبیین مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی - که در مرکز آموزش کلارآباد مازندران برگزار شد - مساحت جنگل‌های دنیا را ۴ میلیارد هکتار اعلام کرد و گفت: در کشور ما ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که این جنگل‌ها به لحاظ کمی و کیفی با چالش‌های مختلفی مواجه هستند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یکی از دلایل پایین بودن کیفیت جنگل در کشور را قرار داشتن سرزمین ایران در کمربند خشک تا نیمه خشک نام برد.

وی اضافه کرد: با این وجود یکی از بهترین جنگل‌های دنیا، جنگل هیرکانی است که با مساحت حدود دو میلیون هکتار از منطقه  گیلداغی در استان گلستان تا آستارا در استان گیلان امتداد دارد و جزو با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیا هم از نظر قدمت و هم به لحاظ تنوع گیاهی است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: بخشی ازجنگل هیرکانی در سال ۹۸ جزء میراث طبیعی در یونسکو به ثبت رسیده است و این وظایف ما را در حفظ و نگهداری این جنگل‌ها بیشتر و سنگین‌تر می کند.

شعبانیان حضور دام در جنگل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و قاچاق چوب و وابستگی معیشت مردم به جنگل را از چالش‌های مهم جنگل هیرکانی برشمرد و افزود:  باید در جهت حل این مشکلات گام برداریم و برای حل آن نیازمند برنامه و حمایت‌های علمی هستیم.

به گفته معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مدیریت پایدار جنگل اکنون مطرح است و ما باید شاخص‌های اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی را در کنار هم ببینیم. زمانی نگاه به جنگل به عنوان منبع تولید چوب بود و بعد جنگلداری نزدیک به طبیعت مطرح شد و از سال ۹۶ طرح توقف بهره‌برداری از جنگل صورت گرفت. این اقدام  قابل توجه بود که ما به جنگل به عنوان یک منبع چوب نگاه نکنیم.

وی افزود: برای مدیریت پایدار جنگل نیازمند یک مطالعه دقیق و حمایت جامعه علمی و تحقیقاتی هستیم و اکنون ارزیابی اکولوژیک از عرصه‌ها انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته است و طرح فنی، حفاظتی تهیه شد و به‌زودی به اجرا در می‌آید.

 به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، شعبانیان در پایان اظهارکرد: انتظار داریم با تحلیل طرح مدیریت پایدار جنگل و اجرای آن شاهد ارتقای تنوع زیستی و کمیت و کیفیت جنگل باشیم و با همگرایی بخش اجرا و تحقیقات و جامعه علمی بتوانیم این جنگل‌ها را که امانت است به نسل آینده برسانیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب