کد مطلب: 23905
  تاریخ انتشار:  1402/02/10 - 12:41


کدام کشورها در معرض خطر گرمای شدید هستند؟

مطالعه انجام‌شده به رهبری دانشگاه بریستول انگلستان بر نیاز به آمادگی بهتر مناطقی در سراسر جهان که بیشترین آسیب را در برابر اثرات مخرب گرمای شدید دارند، تأکید می‌کند.

مطالعه انجام‌شده به رهبری دانشگاه بریستول انگلستان بر نیاز به آمادگی بهتر مناطقی در سراسر جهان که بیشترین آسیب را در برابر اثرات مخرب گرمای شدید دارند، تأکید می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، نتایج این بررسی مناطقی مانند افغانستان، پاپوآی گینه نو و آمریکای مرکزی را در معرض خطر شناسایی کرد. نتایج مطالعه نشان داد که این مناطق به دلیل ترکیبی از آسیب‌پذیری‌های اجتماعی و اقتصادی، ظرفیت برای شکستن دما و رشد سریع جمعیت، بیشتر احتمال دارد که گرمای شدید بی‌سابقه‌ای را تجربه کنند.

از دلایل اصلی آسیب‌پذیری این مناطق این است که برخی کشورها هنوز شدیدترین موج‌های گرما را تجربه نکرده‌اند و اقدامات سازگاری را اغلب پس از وقوع رویداد انجام می‌دهند؛ همچنین مراقبت‌های بهداشتی و تامین انرژی محدود خطرات را تشدید می‌کند.

مناطقی مانند پکن و اروپای مرکزی که به‌ عنوان مناطق داغ شناسایی شده‌اند، در صورت وقوع موج گرمای رکورددار، میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر نامطلوب قرار می‌دهند و از آنجایی که موج گرما بیشتر اتفاق می‌افتد، باید آمادگی بیشتری داشته باشیم.

دان میچل، از نویسندگان این مطالعه در دانشگاه بریستول، بر اهمیت آمادگی تأکید و اظهار کرد که آماده بودن جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

امواج گرما و رویدادهای گرمای شدید اثرات قابل توجهی روی انسان و اکوسیستم دارند. این تأثیرات با تغییرات آب‌وهوایی تشدید می‌شوند که باعث افزایش فراوانی، شدت و مدت چنین رویدادهایی می‌شوند.

گرمای شدید می‌تواند منجر به بیماری‌های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی و کم‌آبی شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در دمای بالا می‌تواند به ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، کودکان خردسال و افراد با مشکلات سلامتی خطرناک باشد. امواج گرما همچنین می‌توانند آلودگی هوا را تشدید و به مشکلات تنفسی مانند آسم و آلرژی کمک کنند.

اغلب در موج گرمای شدید تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از دمای بالا افزایش می‌یابد. دمای بالا و موج گرمای طولانی‌مدت می‌تواند بر عملکرد محصول، سلامت دام و بهره‌وری کلی کشاورزی تأثیر منفی بگذارد و منجر به کمبود مواد غذایی، افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش سوءتغذیه شود.

امواج گرما می‌توانند تبخیر را افزایش دهند و منجر به کاهش دسترسی به آب برای انسان، کشاورزی و اکوسیستم شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند شرایط خشکسالی را تشدید و به کمبود آب و افزایش رقابت برای منابع آب کمک کنند.

افزایش دما تقاضا برای سیستم‌های خنک‌کننده مانند تهویه مطبوع را افزایش می‌دهد و زیرساخت‌های انرژی را تحت فشار قرار خواهد داد و منجر به قطع برق می‌شود و بر جمعیت آسیب‌پذیر بیشتر تأثیر می‌گذارد.

اثرات ترکیبی امواج گرما و رویدادهای گرمای شدید می‌توانند منجر به خسارات اقتصادی قابل‌ توجهی شوند. بخش‌های کشاورزی، گردشگری و انرژی از جمله صنایعی است که بیشتر تحت تاثیر این رویدادها قرار می‌گیرند. علاوه بر این افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و کاهش بهره‌وری نیروی کار به دلیل بیماری‌های مربوط به گرما نیز می‌تواند اقتصاد را تحت فشار قرار دهد.

تغییرات آب‌وهوایی نقش مهمی در تشدید اثرات امواج گرما و رویدادهای گرمای شدید ایفا می‌کند. با ادامه افزایش دمای جهانی به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از انسان، امواج گرما بیشتر، شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند و پیامدهای مخرب بر سلامت انسان، اکوسیستم‌ها و اقتصاد جهانی را افزایش می‌دهند.

توجه به تغییرات آب‌وهوایی از طریق اقدامات کاهشی و سازگاری برای کاهش خطرات و اثرات مرتبط با امواج گرما و رویدادهای گرمای شدید بسیار مهم است.

نتایج این تحقیق درمجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها