کد مطلب: 23904
  تاریخ انتشار:  1402/02/10 - 12:02


لزوم جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به مناطق حفاظت شده

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت: حفاظت از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی بدلیل تنوع زیستی بسیار بالا و ضرورت حفظ اکوسیستم کوهستان اولویت دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت: حفاظت از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی بدلیل تنوع زیستی بسیار بالا و ضرورت حفظ اکوسیستم کوهستان اولویت دارد.

‏به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، علیرضا رحمتی افزود: با توجه به اهمیت منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و تنوع زیستی بسیار بالای ‏آن از یک طرف و ضرورت حفظ اکوسیستم کوهستان به عنوان تامین کننده منابع آب، حفاظت خاک، جلوگیری از وقوع سیلاب‌های ‏مخرب، احیای مراکز تفرجی همچنین ایفای نقش به عنوان ریه تنفسی کلانشهر تهران از طرف دیگر، حفاظت از منطقه البرز ‏مرکزی اولویت داشته است و در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای حفاظت از اکوسیستم و تنوع زیستی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی می‌بایست طرح تعادل دام و ‏مرتع به‌درستی اجرا شود و ادارات محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان نظارت لازم و جدی بر این موضوع را خواهند داشت، تصریح کرد: ‏بر همین اساس با توجه به فصل بهار و شروع کوچ عشایری از مناطق پایین‌دست به مناطق بالادست، از ورود دام‌های ‏غیر مجاز و فاقد پروانه چرا یا پروانه بهره برداری از مراتع جلوگیری می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران یکی از ویژگی‌های ممتاز منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در محدوده بخش کن را مشارکت و ‏همکاری خوب جوامع محلی با محیط بانان و یگان حفاظت محیط زیست منطقه کن برشمرد و از همکاری و مساعدت جوامع ‏محلی و مسئولان محلی به‌ویژه بخشدار کن در حفاظت از تنوع زیستی منطقه قدردانی کرد.‏

رحمتی در پایان خاطر نشان کرد: ماموران یگان حفاظت این اداره حین گشت و پایش منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از ورود یک گله دام غیر ‏مجاز ۵۰۰ راسی به منطقه نیز جلوگیری و برخورد قانونی کردند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، منطقه حفاظت شده البرز مرکزی یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده کشور است که در مجاورت سه استان تهران، مازندران و البرز و در محدوده شهرستان‌های تهران، شمیرانات، کرج، چالوس، نوشهر و ‏نور قرار دارد. مساحت بخش جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در شمال تهران حدود ۱۱ هزار هکتار است و یکی ‏از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی ایران محسوب می شود. این منطقه زیستگاه بی‌نظیری برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است ‏که از جمله آن‌ها می توان به گونه‌های گیاهی مانند ارس، توس، گون، درمنه و گونه‌های جانوری مانند کل و بز، قوچ و میش،گربه وحشی، ‏سمور سنگی و از جمله پرندگانی مانند عقاب طلایی، کبک، کبک دری، تیهو اشاره کرد.‏

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی