کد مطلب: 23901
  تاریخ انتشار:  1402/02/09 - 11:12


سه برابر شدن منابع پایدار آب در مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی کشور

رئیس پارک ملی توران از بیش از سه برابر شدن منابع پایدار آب در مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی کشور طی پنج سال اخیر خبر داد و گفت: تعداد دستگاه های تلمبه بادی تأمین‌کننده آب شرب حیات وحش در این پارک ملی از پنج به ۱۶ دستگاه افزایش یافتند.

رئیس پارک ملی توران از بیش از سه برابر شدن منابع پایدار آب در مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی کشور طی پنج سال اخیر خبر داد و گفت: تعداد دستگاه های تلمبه بادی تأمین‌کننده آب شرب حیات وحش در این پارک ملی از پنج به ۱۶ دستگاه افزایش یافتند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان، احمد رادمان از پارک ملی توران به عنوان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در کشور نام برد و اظهار کرد: در راستای حفاظت بهتر از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی که پارک ملی توران از بهترین این زیستگاه‌ها در کشور و جهان است، اقدامات بسیار موثری انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به خریداری سامانه‌های عرفی در محدوده پارک ملی توران اشاره کرد.

وی درباره سامانه‌های عرفی دامداری پارک ملی توران افزود: ۱۲ سامانه عرفی در محدوده و حاشیه پارک ملی توران خریداری و دام از این منطقه خارج شده و امنیت کامل در این محدوده برای یوزپلنگ آسیایی برقرار شده است.

رادمان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ در منطقه توران تنها پنج دستگاه تلمبه بادی داشتیم، گفت: اکنون ۱۶ دستگاه تلمبه بادی تأمین‌کننده آب شرب حیات وحش در این محدوده حفاظتی وجود دارد، این تلمبه پایدارترین منبع برای تأمین آب شرب حیات وحش محسوب می‌شود.

رئیس پارک ملی توران در راستای تشریح اقدامات انجام‌شده برای حفاظت بهتر از زیستگاه توران ادامه داد: یک واحد حفاظتی به کمک مردم و سازمان حفاظت محیط‌زیست در روستای احمدآباد که یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و آهو در منطقه توران است، ساخته شده است. این پاسگاه به صورت کامل به خودرو و موتورسیکلت‌های مناسب گشت‌زنی مجهز شده است.

وی درباره تعداد خودرو و موتورسیکلت‌های پارک ملی توران توضیح داد: ۱۱ دستگاه موتورسیکلت‌ برای گشت و کنترل منطقه و چهار دستگاه خودروی کمک‌دار افزوده شده است.

رادمان درباره فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشدار در این زیستگاه افزود: هشت کیلومتر فنس‌کشی در محور اصلی میامی - سبزوار و نصب تابوهای هشداردهنده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی انجام شده است. سال گذشته بیش از ۲۰ تابلو هشداردهنده نصب شد و در سال جاری چهار تابلوی بزرگ دیگر نیز اضافه شده است.

وی درباره احیای بخشی از پوشش گیاهی منطقه توران نیز تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در حاشیه پارک ملی در این خصوص صورت گرفته است.

رئیس پارک ملی توران ادامه داد: خریداری مستثنیات داخل پارک صورت گرفته است که در این مستثنیات برای تأمین علوفه حیات وحش علوفه کشت شده است.

رادمان گفت: در نتیجه تمامی این اقدامات، مشاهدات و آمار ثبت‌شده خوبی از جمعیت یوزپلنگ آسیایی در منطقه توران در سال جاری داشته‌ایم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی