کد مطلب: 23862
  تاریخ انتشار:  1402/01/28 - 13:01


دمای سطح اقیانوس‌ها رکورد زد

دمای سطح اقیانوس‌ها به رکورد بالایی رسیده است.

دمای سطح اقیانوس‌ها به رکورد بالایی رسیده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، دمای سطح جهانی اقیانوس‌ها در اوایل آوریل به ۲۱.۱ درجه سانتی‌گراد رسید که بالاترین دمای ثبت‌ شده سطح اقیانوس از زمان شروع رکوردهاست و اوج ثبت شده بالاترین دمای قبلی سطح اقیانوس یعنی ۲۱ درجه سانتی‌گراد را که در سال ۲۰۱۶ ثبت شده بود، شکست داد.

متیو انگلند، دانشمند آب‌وهوا در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا به گاردین گفت: به نظر می‌رسد که مسیر فعلی از نمودارها خارج شده و رکوردهای قبلی را شکسته است.

دمای سطح دریا در چند سال گذشته و تحت شرایط  آب‌وهوایی لانینا، اندکی سردتر بود اما کارشناسان اکنون شاهد افزایش گرما تا سطح اقیانوس هستند. لانینا وضعیتی است که در آن، آب در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام سردتر از حالت طبیعی می‌شود. لانینا تقریبا متضاد ال‌نینو است و هر ۳ تا ۷ سال اتفاق می‌افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می‌شود.

گرمایش جهانی می‌تواند به افزایش بیشتر دمای اقیانوس‌ها کمک کند و در سطح جهانی، شاهد گرم شدن میانگین ۰.۳۲ درجه فارنهایت (۰.۱۸ درجه سانتی‌گراد) در هر دهه هستیم.

رکورد دمای سطح اقیانوس‌ها می‌تواند شرایط ال‌نینو را در اواخر سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کند. گرم‌ شدن دمای سطح اقیانوس‌ها می‌تواند شبکه‌های غذایی و اکوسیستم‌های دریایی را تغییر دهد.

گرم شدن بیشتر کره زمین به افزایش دمای اقیانوس‌ها کمک می‌کند و در سطح جهان، به‌طور متوسط در هر دهه شاهد گرم شدن ۰.۱۸ درجه سانتی‌گراد هستیم. افزایش دما می‌تواند منجر به پیامدهای منفی متعددی از جمله ذوب یخ‌ها و افزایش سطح دریا، طوفان‌های شدیدتر و خطراتی برای جانداران دریایی شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها