کد مطلب: 23861
  تاریخ انتشار:  1402/01/28 - 12:09


نقش موثر چرای بی رویه دام‌ها در وقوع سیلاب

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت: به منظور مدیریت صحیح و ساماندهی و ابلاغ ضوابط مربوط به چرای قانونی دام در بخش جنوبی منطقه البرز مرکزی، نشست تخصصی با حضور روسای ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری ، جهاد کشاورزی و دامداران منطقه کن سولقان، وردیج و واریش در محل بخشداری بخش کن برگزار شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت: به منظور مدیریت صحیح و ساماندهی و ابلاغ ضوابط مربوط به چرای قانونی دام در بخش جنوبی منطقه البرز مرکزی، نشست تخصصی با حضور روسای ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری ، جهاد کشاورزی و دامداران منطقه کن سولقان، وردیج و واریش در محل بخشداری بخش کن برگزار شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علیرضا رحمتی با اشاره به سیلاب‌های اخیر در منطقه امام زاده داوود، یکی از مهمترین علل وارد آمدن خسارات جانی و مالی در این زمینه را چرای بی رویه دام دانست و اظهار کرد: با از بین رفتن پوشش گیاهی و فراهم شدن موجبات فرسایش خاک منطقه، شاهد پدیده سیلاب و عواقب جبران ناپذیر آن در این منطقه بوده‌ایم.

وی با تأکید بر موضوع توسعه پایدار و استفاده صحیح و اصولی از منابع و مراتع به‌نحوی که آیندگان نیز بتوانند از این موهبت الهی استفاده کنند، افزود: مشارکت مردم و جوامع محلی در حفظ مراتع و اکوسیستم کوهستان که نقش موثری در دوام و بقاء سکونتگاه‌ها دارد، باید مورد توجه قرار گیرد و جوامع محلی از چرای بی‌رویه و اجاره بی‌رویه مراتع توسط افراد سودجو جدا خودداری کنند.

معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در ادامه تصریح کرد: در این زمینه کارگروهی با همکاری محیط زیست، منابع طبیعی، بخشداری و مسئولان محلی به‌منظور هماهنگی و مدیریت امور دام و مرتع تشکیل شده است.

رحمتی همچنین به موضوع برداشت غیر مجاز رستنی‌ها و گیاهان دارویی از جمله ریواس اشاره و گفت: با هر گونه تخلف در این زمینه برخورد قانونی انجام خواهد شد و از کلیه دهیاران و دامداران درخواست می‌شود که برای رفاه حال خود و تداوم استفاده از موهبت‌های الهی و ارزشمند موجود در اکوسیستم‌های کوهستانی با ادارات مربوطه در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشور همکاری داشته باشند.

وی همچنین از تشدید گشت‌های نظارتی با همکاری منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و بخشداری کن در این منطقه خبرداد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در پایان تصریح کرد: برابر مصوبات نشست مدیریت دام و مرتع در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی اداره منابع طبیعی شهرستان مسئولیت دارد نسبت به پیگیری اجرای طرح‌های مرتع‌داری به‌ویژه حفاظت و تقویت پوشش گیاهی اقدام کند همچنین موضوع صدور کارت تردد دام از سوی اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان پیگیری و انجام شود.

محمد تاجیک - بخشدار بخش کن - نیز ضمن تأکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و لزوم حفظ این منطقه برای استفاده نسل‌های آینده به استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی و بسیج منطقه وفق هماهنگی صورت گرفته با دادستان برای برخورد قانونی مطابق قوانین جاری کشور با متخلفان حوزه دام از جمله اجاره غیر قانونی مراتع و چرای دام بیش از ظرفیت درج شده در پروانه اشاره کرد و گفت: بهره برداران مراتع، دهیاران و مسئولان محلی باید مطابق قوانین و مقررات منابع طبیعی و محیط زیست اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان تهران، بخشدار کن همچنین به بخشنامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ایجاد خانه محیط زیست به منظور ارتقای دانش و آگاهی‌های محیط زیستی جامعه اشاره و اظهارکرد: این آمادگی وجود دارد تا با استفاده از این ظرفیت بتوان به ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست در جوامع محلی منطقه کن کمک کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری