کد مطلب: 23844
  تاریخ انتشار:  1402/01/25 - 10:17


سری‌لانکا ۱۰۰ هزار «ماکاک» صادر می‌کند

مقامات سری‌لانکا از تصمیم این کشور برای صادرات بیش از ۱۰۰ هزار میمون «ماکاک» سری‌لانکایی به چین خبر داد.

مقامات سری‌لانکا از تصمیم این کشور برای صادرات بیش از ۱۰۰ هزار میمون «ماکاک» سری‌لانکایی به چین خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سری‌لانکا تقریبا صادرات تمامی حیوانات زنده را ممنوع کرده است اما این توافق در حالی صورت گرفته که این کشور در حال حاضر با شدیدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه است.

وزیر کشاورزی سری‌لانکا گفت: خریداران چینی‌ این میمون‌ها را برای نگهداری در بیش از ۱۰۰۰ باغ وحش خود در سراسر کشور درخواست کرده‌اند.

بر اساس برآوردهای رسمی که تاکنون منتشر شده بین دو تا سه میلیون توک ماکاک یا ماکاک سری‌لانکایی در این کشور وجود دارد.

میمون‌ها در سری‌لانکا جزو حیوانات آسیب‌زا محسوب می شوند زیرا محصولات کشاورزی را از بین می برند، برای جستجوی غذا به روستاها هجوم می‌برند و گاهی اوقات به ساکنان حمله می کنند.

سری‌لانکا در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۳) چندین گونه از حیوانات را از فهرست گونه‌های حفاظت شده حذف کرد و به کشاورزان اجازه داد که آنها را از بین ببرند و از جمله آنها می‌توان به سه گونه از میمون‌ها، طاووس‌ها و گرازهای وحشی اشاره کرد.

این در حالیست که به باور برخی از حامیان محیط زیست و حیات وحش در سری‌لانکا یکی از دلایل افزایش مناقشات میان انسان‌ها و حیوانات به‌ ویژه در ارتباط با میمون‌ها و فیل‌ها، از بین رفتن زیستگاه این حیوانات در پی گسترش شهرنشینی یا توسعه محیط‌های کشاورزی است.

همچنین این تصمیم در حالی اتخاذ شده که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) نام «توک ماکاک» یا ماکاک سری‌لانکایی را در فهرست قرمز حیوانات در معرض انقراض قرار داده است.

برخی از منتقدان با این توافق تجاری معتقدند که هنوز مشخص نیست هدف خریداران چینی، نگهداری از این میمون‌هاست یا ممکن است از این حیوانات برای گوشت‌شان یا تحقیقات پزشکی استفاده شود.

آنها می‌گویند: این میمون‌ها در سری‌لانکا یک گونه حفاظت شده نیستند اما در لیست قرمز بین المللی حیوانات در خطر انقراض قرار دارند.

سری‌لانکا بنا به درخواست باغ‌وحش‌های چینی و به موجب توافق صورت گرفته که جزئیات مالی آن هنوز منتشر نشده قرار است این تجارت را انجام دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان