کد مطلب: 23824
  تاریخ انتشار:  1402/01/21 - 10:50


افزایش جمعیت ببرها در حیات‌وحش هند در ۲۰ سال گذشته

نخست‌وزیر هند می‌گوید که جمعیت ببرهای وحشی در این کشور طی ۲۰ سال گذشته تقریبا دو برابر شده است و این موضوع نه تنها برای هند بلکه برای کل جهان مایه افتخار است.

نخست‌وزیر هند می‌گوید که جمعیت ببرهای وحشی در این کشور طی ۲۰ سال گذشته تقریبا دو برابر شده است و این موضوع نه تنها برای هند بلکه برای کل جهان مایه افتخار است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بر اساس آمار جدید بیش از ۳۰۰۰ قلاده ببر در هند هستند و در حال حاضر ۷۵ درصد از جمعیت این ببرها در حیات وحش جهان را تشکیل می‌دهند.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، تازه‌ترین داده‌های سرشماری ببرها را در مراسمی در ایالت جنوبی «کارناتاکا» به مناسبت ۵۰ سالگی سیاست «پروژه ببر» اعلام کرد.

وی از این موضوع به عنوان یک داستان موفقیت‌آمیز استقبال کرد و گفت: این موفقیتی است نه تنها برای هند بلکه برای کل جهان.

وی افزود: حفاظت از طبیعت بخشی از فرهنگ ما در هند است.

با این حال این پروژه منتقدانی نیز داشته به طوری که گروه‌های بومی هند معتقدند این سیاست زیست‌محیطی در واقع جوامع حیات وحشی را که هزاران سال در جنگل‌ها زندگی می‌کردند از زیستگاه اصلی خود رانده است.

«پروژه ببر» در سال ۱۹۷۳ پس از سرشماری گربه‌سانان بزرگ شروع شد که نشان داد ببرهای هندی به سرعت در حال انقراض هستند و این کاهش به دلایل متعدد روی می‌داد از جمله از بین رفتن زیستگاه‌ها، شکارهای تفریحی، شکارهای غیرقانونی و کشتارهای تلافی‌جویانه توسط مردم محلی.

سرشماری ببرها در هند هر چهار سال یک بار برای تخمین تعداد این گربه‌سانان بزرگ انجام می‌شود.

طبق قانون حفاظت از حیات وحش در هند، ببرها یک گونه در معرض خطر انقراض هستند. این قانون در سال ۱۹۷۲ وضع شد و گرفتن یا کشتن حیوانات وحشی را غیرقانونی اعلام کرد.

این قانون تاثیر مثبتی داشته است و از سال ۲۰۰۶ تعداد ببرها در هند رو به افزایش بوده است.

اقدامات در پی نگرانی‌ها از کاهش جمعیت ببرها در جهان

در چند دهه گذشته، نگرانی‌هایی در مورد کاهش جمعیت ببرها در حیات وحش بوجود آمده بود. اما در پی برنامه‌ها و تلاش‌های حفاظتی در چندین کشور، اکنون اخبار مثبتی در این مورد به گوش می‌رسد.

در سال‌های اخیر موسسه خیریه حیات وحش «صندوق جهانی طبیعت» (WWF) آمار و ارقامی منتشر کرده که حاکی از افزایش مجدد تعداد ببرها بوده است به طوری که کارشناسان حتی آن را به عنوان یک «بازگشت فوق‌العاده» توصیف می‌کنند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی جمعیت ببرهای وحشی در کل جهان فقط ۳۲۰۰ قلاده بود اما اکنون پنج کشور شامل هند، چین، نپال، روسیه و بوتان، آینده امیدوارکننده‌ای را ترسیم کرده‌اند.

براساس داده‌های دو سال پیش، تنها در هند تعداد ببرهای وحشی بین ۲۶۰۰ تا ۳۳۵۰ قلاده تخمین زده شد که نشان از افزایش قابل چشمگیری بود و حدود سه چهارم جمعیت ببرهای جهان را تشکیل می‌داد.

نپال، همسایه هند نیز شاهد افزایش جمعیت ببرهایش بوده است یعنی از ۱۲۱ قلاده در سال ۲۰۰۹ به ۲۳۵ قلاده ببر در کمتر از یک دهه رسید.

داستان مشابهی هم در روسیه، بوتان و چین شنیده می‌شود. این کشورها هم با برنامه‌ها و تلاش‌های حفاظتی که انجام می‌دهند، شاهد افزایش تعداد ببرها بوده‌اند.

از دست دادن زیستگاه ببرها، شکارهای تفریحی و شکارهای غیرقانونی تهدیدهایی بسیار واقعی برای حیات وحش در همه این کشورها هستند.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های اخیر، تخمین زده می‌شود که وجود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تله و دام برای حیوانات، حیات وحش مناطق حفاظت شده در جنوب شرق آسیا را تهدید می‌کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان