کد مطلب: 23809
  تاریخ انتشار:  1402/01/15 - 16:21


امضای توافق‌نامه راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری بین سازمان محیط‌زیست و جهاد دانشگاهی

توافق‌نامه «راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران» بین سازمان حفاظت محیط‌ زیست و جهاد دانشگاهی کشور امضا شد.

توافق‌نامه «راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران» بین سازمان حفاظت محیط‌ زیست و جهاد دانشگاهی کشور امضا شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این مراسم امروز سه‌شنبه ۱۵ فرودین‌ماه همزمان با روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در محل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی وابسته به جهاد دانشگاهی و با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی کشور؛ دکتر علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست؛ دکتر یعقوب فتح‌ الهی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی؛ دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و دکتر محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

دکتر حسن مسلمی نائینی در این مراسم با بیان این‌که جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است، گفت: هدف این سازمان از ابتدای فعالیت این بود که بیشتر، کارهای روی زمین مانده در کشور را انجام دهد و به دنبال رقابت و انحصار نبوده است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با هوشمندی در سال ۱۳۸۶ دستور تاسیس مراکز ملی ذخایر ژنتیکی را مطرح کردند و در سال ۸۸ این مرکز در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد.

رییس جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد: بر اینکه با هماهنگی جهاد دانشگاهی و دولت، اقدامات بزرگی می‌توان انجام داد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی اولین سازمانی بوده که در زمینه سلول‌های بنیادی و ژن‌درمانی فعالیت کرده است، گفت: کارهای بزرگی در حوزه ناباروری، ژن‌درمانی، ذخیره خون بند ناف و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در جهاد دانشگاهی انجام و بین‌المللی شده است. این کارها در زمانی آغاز شد که کسی باور نمی‌کرد جوان‌ها بتوانند این اقدامات را انجام دهند.

رییس جهاد دانشگاهی کشور اعلام آمادگی کرد، کلیه توان و پتانسیل این سازمان را در اختیار دولت و ملت قرار دهد.

در این نشست، توافق‌نامه «راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران» به امضای دکتر یعقوب فتح‌ الهی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و دکتر حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست رسید.

همکاری در زمینه شناسایی، حفاظت و احیای منابع ژنتیکی جانوری در معرض خطر انقراض ایران؛ بهره‌مند شدن از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل از قبیل: منابع انسانی، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای، بانک‌های اطلاعاتی، نمونه‌های زیستی و فضای فیزیکی؛ ایجاد شبکه ملی پاسخ سریع نمونه‌برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش در معرض خطر انقراض در واحدهای سازمان جهاد دانشگاهی در سراسر کشور در هماهنگی با ادارات کل سازمان؛ راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ تدوین دستورالعمل‌ها، ضوابط و استانداردهای مورد نظر جهت نمونه‌برداری سریع و استاندارد، از اهداف و اقدامات مشترک این توافق‌نامه عنوان شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی