کد مطلب: 234
  تاریخ انتشار:  1392/02/30 - 11:52


رشیدی :

خودرو سازان با تولید خودوری یورو 4 شاخ غول را خواهند شکست

در حالیکه خودرو سازان تنها یک ماه دیگر تا تولید خودرو با استاندارد یورو 4 فاصله دارند باید دید خودرو سازان در یک ماه باقی مانده شق القمر می کنند و خودروی یورو 4 را عرضه میکنند ؟

در حالیکه خودرو سازان تنها یک ماه دیگر تا تولید خودرو با استاندارد یورو 4 فاصله دارند مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گوید : باید منتظر ماند و دید خودرو سازان در یک ماه باقی مانده شق القمر می کنند یا بازهم طفره می روند ؟

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ؛  چندی است هوای تهران و شاید برخی کلانشهرها در شرایط سالم قرار دارد شرایطی که سبب شده باز هم مسئولان و مدیران فراموش کنند هوای آلوده و آلاینده های موجود در هوا همه ساله جان بسیاری از شهروندان را با خطر مرگ مواجهه کرده است .
هرچند دیری نمی‌گذرد آلایندگی‌ها سرجای اول خود قرار می‌گیرند و به تعبیری مهمان همیشگی تهرانی به آسمان شهرشان باز می‌گردد و آن وقت باز هم مسئولان یادی از هوای آلوده می کنند به دنبال راهکار کاهش آلودگی هوا این در و آن در می زنند و تنها راهی که برای برون رفت از شرایط حساس آلودگی هوا می یابند اجرای طرح زوج و فرد خودرو هاست .
طی سال‌های اخیر راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کشور ارائه شده به طوریکه بسیاری از مسئولین ارتقای سطح استاندارد خودروها را عامل اصلی برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا عنوان کردند اما به راستی این راهکار تا چه حد از سوی مسئولان و عوامل اجرا کننده جدی گرفته شده و اثر بخش بوده است ؟
تولید خودرو با کمترین سطح استاندارد ، احتراق سوخت بی کیفیت ، تردد خودروهای دودزا در سطح شهر، کندی روند نوسازی خودروهای فرسوده و افزایش مدت اعتبار معاینه فنی وسایل نقلیه از جمله عواملی است که دست به دست هم داده و هوای تهران و کلانشهرها دیگ نفس کشیدنی نیست .
در این میان مسئولان اقدامی دیگر هم انجام داده اند و آن اینکه مجموعه ایی از قوانین و اقدامات و راهکارها را برای کاهش آلودگی هوا بر روی کاغذهای رسمی و دولتی نوشته اند بی آنکه ذره ایی در اجرای این راهکارها همت گذارند .
سال هاست تنها نوشته اند خودرو سازان استاندارد تولید محصولات خود را ارتقاء دهند و قرار شد در سال 91 خودروی با استاندارد یورو 4 در سطح شهر تهران تردد کند که باز هم با توجه به اینکه زور دولتمردان به خودرو سازان نمی رسد مهلت ها برای ارتقاء استاندارد تولید خودرو به خودرو سازان تمدید شده است .
حال آنکه در آخرین مهلت خودرو سازان تنها یک ماه دیگر مهلت دارند خودروی با استاندارد یورو 4 را تولید و روانه بازار کنند امری که به نظر بسیار بعید و دور از ذهن است .

یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران تولید خودرو یورو 4 را از سوی خودرو سازان امری خارق العاده می داند و می گوید خودرو سازان از ارتقاء استاندارد یورو برای خود غولی ساخته اند که گویی با تولید خودروی با استاندارد یورو 4 شاخ غول را خواهند شکست . 

وی با بیان اینکه خودرو سازان از سال 87 تاکنون به شیوه های مختلف و بهانه های واهی از انجام تعهدات و مصوبات طفره رفته اند گفت : اینبار نیز باید منتظر ماند و دید خودرو سازان طی یک ماه آینده معجزه می کنند یا بازهم طفره می روند .
رشیدی تصریح کرد : در تمام دنیا خودرو با استاندارد یورو 5 و حتی بالاتر در حال تولید است اما در ایران گویی خودرو سازان با تولید خودرو یورو 4 می خواهند شق القمر کنند و معجزه ایی در استاندارد سازی تولید خودرو رقم زنند . 
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  تاکید کرد:  اینکه طی یک ماه آینده خودروی یورو 4 تولید می شود یا خیر باید گفت :عملی شدن استاندارد یورو 4 تنها به خواستن و یا نخواستن خودور سازان بستگی دارد .

وی افزود : هنوز این سوال مطرح است زمانی که سال هاست خودرو سازان نتوانسته و یا به عبارتی نخواسته اند استاندارد تولید محصولاتشان را ارتقاء دهند چگونه در فرصت باقی مانده یعنی تا پایان خردادماه سال جاری می‌توانند سطح استاندارد تولیداتشان را به یورو 4 ارتقا دهند؟
به گفته رشیدی ساختار اجرایی و تنبیهی در کشور برای برخورد با آن دسته از مسئولانی که از انجام تعهدات خود طفره میروند وجود دارد اما هنوز برخوردی جدی با بی مبالاتی خودرو سازان صورت نگرفته است .
رشیدی تاکید کرد : اینکه خودروی یور 4 از ابتدای تیر ماه تولید شود ، امری بعید و دور از ذهن است اما باز هم باید منتظر ماند و دید خودرو سازان در مدت باقی مانده چه می کنند .

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری