کد مطلب: 22724
  تاریخ انتشار:  1401/12/17 - 10:10


نگرانی سازمان جهانی هواشناسی از تغییرات غیرمنتظره دما در ماه‌های آتی

«سازمان جهانی هواشناسی» (WMO) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که طی ماه‌های آینده ممکن است یک رویداد گرمایش «ال‌نینو» رخ دهد و این امر نگرانی‌ها را نسبت به افزایش بیشتر دمای کره زمین در سال ۲۰۲۳ تشدید کرده است.

«سازمان جهانی هواشناسی» (WMO) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که طی ماه‌های آینده ممکن است یک رویداد گرمایش «ال‌نینو» رخ دهد و این امر نگرانی‌ها را نسبت به افزایش بیشتر دمای کره زمین در سال ۲۰۲۳ تشدید کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بر اساس پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های مدلی که اخیرا منتشر شده، احتمال وقوع پدیده ال‌نینو، نقطه مقابل لانینای سردتر که بر دما و الگوهای بارش در نقاط مختلف جهان اثر گذاشته، در ماه‌های مه تا ژوئیه جاری (از اوائل اردیبهشت تا اوائل مرداد) به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

ال‌نینو یک پدیده آب‌وهوایی طبیعی است که به شکلی بی‌نظم و بی‌قاعده‌ به طور متوسط هر دو تا هفت سال یک بار در اقیانوس آرام گرمسیری رخ می‌دهد. بروز این پدیده به گرم شدن سطح اقیانوس یا دماهایی بالاتر از میانگین سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام گرمسیری مربوط است.

ال‌نینو اغلب پس از دوره‌ای از لانینا رخ می‌دهد. مشخصه لانینا دمای پایین‌تر از حد معمول سطح دریا در همان منطقه است. با این حال به‌ رغم وقوع لانینا، چند سال اخیر از زمانی که ثبت داده‌ها شروع شد از داغ‌ترین سال‌ها در سراسر جهان بوده‌اند.

لانینای کنونی در سپتامبر ۲۰۲۰ با یک وقفه کوتاه در تابستان شمالی ۲۰۲۱ آغاز شد. لانینا به سرد شدن دمای سطح اقیانوس در مقیاس کلان در اقیانوس آرام مرکزی و شرقی استوایی به همراه تغییرات در گردش جوی گرمسیری مربوط است. این پدیده معمولا مانند ال‌نینو بر آب‌وهوا و اقلیم اثر دارد.

با این حال لانینا با خشکسالی مداوم در شاخ بزرگ آفریقا و بخش‌های بزرگی از آمریکای جنوبی و همچنین بارندگی بالاتر از میزان متوسط در جنوب شرق آسیا و استرالزی همراه بوده است.

با ضعیف شدن لانینا و پیش‌بینی‌های شروع ال‌نینو، نگرانی‌هایی وجود دارد که ماه‌های آینده ممکن است گرمای بیشتری را به همراه داشته باشد، چرا که جهان کم‌کم به سوی گرمایش جهانی ۱.۵ سانتی‌گراد پیش می‌رود.

ال‌نینو و لانینا پدیده‌های طبیعی به شمار می‌روند، اما مقارن با پس‌زمینه‌ای از یک بحران اقلیمی ناشی از فعالیت انسان رخ می‌دهند که دمای جهانی را افزایش می‌دهد بر الگوهای بارندگی فصلی تاثیر می‌گذارد و آب‌وهوای ما را نامعتدل‌تر می‌کند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان