کد مطلب: 22663
  تاریخ انتشار:  1401/12/05 - 17:57


رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

عوارض آلایندگی صرف رفع اثرات صنایع آلاینده در همان شهرها شود

سمن‌ها به یاری فراکسیون محیط زیست مجلس بیایند

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره عوارض آلایندگی گفت: باید عوارض آلایندگی صرف رفع عوارض صنایع آلاینده در همان شهرها شود نه پرداخت حقوق!

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره عوارض آلایندگی گفت: باید عوارض آلایندگی صرف رفع عوارض صنایع آلاینده در همان شهرها شود نه پرداخت حقوق!

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر سمیه رفیعی - نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های مردمی شهر تهران با اشاره به این که یک صندلی در فراکسیون محیط زیست مجلس برای سمن‌های محیط زیست وجود دارد گفت: جنس کار محیط زیست، ایجاب میکند حضور فعال سمن‌ها رو داشته باشیم و همیشه از مشارکت این بخش از جامعه در حمایت از موضوعات محیط زیست حمایت می‌کنم.

وی مشارکت سمن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها را یکی ازارکان موفقیت مدیران دانست و تصریح کرد: حضور این قشر در‌ کنار مجلس و ایجاد مطالبه عمومی در موضوعات محیط زیستی می‌تواند به اتفاقات خوب و مبارک بیانجامد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه به تبصره ۸ بند «ه» بودجه سال ۱۴۰۲ در خصوص اخذ عوارض آلایندگی از صنایع اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این بخش سیکل معیوبی وجود دارد که به دلیل نبود مطالبه عمومی در این بخش، عملا شاهد اصلاح آن در مجلس نبودیم.

وی در توضیح آن گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط‌زیست، حدود مجاز و استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند، در صورتی که در مهلت زمانی که توسط سازمان مزبور برای آنها تعیین می‌شود، نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام ننمایند، براساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخهای نیم، یک و یک و نیم درصد، به ماخذ فروش کالا یا خدمات، مشمول عوارض سبز می‌شوند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: مشابه این قانون در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم وجود دارد اما آنچه مسلم است باید جریمه اخذ شده برای رفع مشکلات آلایندگی همان صنعت در همان شهر و استان مربوطه هزینه شود تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: جدا از محل واریز این عوارض که شاید مرتبط ترین و مناسب‌ترین محل واریز عوارض سبز، صندوق ملی محیط زیست باشد که عملا فلسفه تشکیلش هم در همین راستا بوده است، ۲ سال است در مجلس تلاش می‌کنیم تا هزینه‌کرد این عوارض در جهت رفع اثرات آلایندگی صنایع باشد که متاسفانه محقق نشده و شهرداری‌ها بعضا آنرا برای پرداخت حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های جاری صرف می‌کنند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که آلودگی هوا با حرف و شعار حل نمی‌شود تاکید کرد: از شنبه بودجه در صحن کلید می‌خورد و امیدواریم با مشارکت جمعی سمن‌ها و نمایندگان مجلس بتوانیم این مهم را در بودجه ۱۴۰۲ محقق کنیم.

در پایان این مراسم همچنین آزمایشگاه حکمرانی مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران با دومین مدرسه حکمرانی نیز افتتاح شد.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری