کد مطلب: 22662
  تاریخ انتشار:  1401/12/05 - 14:41


ارتقاء امنیت زیستی کشور با اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت

در این طرح که قرار است طی ۴ سال یک میلیارد اصله نهال در کشور کاشته شود سالانه ۲۵۰ میلیون نهال غرس خواهد شد.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور یک طرح اساسی، جهادی و بی سابقه است که از ابتدا تا انتهای آن با حضور و ظرفیت و توان مردم علاقمند به کشور و دوستداران طبیعت اجرا و باعث ارتقاء امنیت زیستی کشور خواهد شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، احمدی در مراسم بازدید وزیر جهاد کشاورزی از نهالستان ایرانی تورانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور یک طرح اساسی، جهادی و بی سابقه است که از ابتدا تا انتهای آن با حضور و ظرفیت و توان مردم علاقمند به کشور و دوستداران طبیعت اجرا و باعث ارتقاء امنیت زیستی کشور خواهد شد.

وی افزود: در این طرح که قرار است طی ۴ سال یک میلیارد اصله نهال در کشور کاشته شود سالانه ۲۵۰ میلیون نهال غرس خواهد شد.

به گفته احمدی، طی ۲۰ سال گذشته متوسط تولید نهال در کشور سالانه ۱۷ میلیون اصله بوده که قرار است با این طرح این عدد به ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال برسد. این تفاوت حاکی از آن است که باید یک نهضت فراگیر و یک کار جهادی توسط همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها با همراهی و مشارکت تمام اقشار مردم شکل گیرد.

وی ادامه داد: در کل کشور ۱۲۶ نهالستان داریم که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از آنها مغفول مانده و متروکه شده که لازم است این نهالستان ها احیا و فعال شوند.

احمدی افزود: اعتبار ریالی این طرح به صورت حامی و مشارکتی است و از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی صاحبان صنایع و همچنین مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم قابل تأمین است.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بالای استان خراسان رضوی در تولید نهال گفت: خراسان رضوی نیروی انسانی بسیار توانمند، متخصص و متبحر در امر تولید و کاشت نهال دارد که باعث شده این استان در کشور شاخص و به عنوان راهبرد قلمداد شود.

وی گفت: در استان خراسان رضوی ۹ نهالستان شامل ۳ نهالستان تولید گونه‌های جنگلی، ۵ نهالستان تولید گونه‌های بیابانی و یک نهالستان تولید گونه‌های مرتعی وجود دارد که ۲۵۰ هکتار مساحت دارند که حدود ۲۰۰ هکتار آن مفید است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، احمدی در پایان به اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی شاخص اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در راستای تبیین این طرح بزرگ ملی اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشگام در حوزه احیای جنگل، احیای زیست بوم های طبیعی و توسعه جنگل های ایرانی تورانی است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب