کد مطلب: 22636
  تاریخ انتشار:  1401/11/30 - 09:24


ردپای صنایع در تخریب جنگل‌ها

در حال حاضر جنگل‌ها با تهدیدات صنایع مختلف مواجه هستند.

در حال حاضر جنگل‌ها با تهدیدات صنایع مختلف مواجه هستند.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، دانشمندان استدلال کرده‌اند که جنگل‌های بکر، تنظیم‌کننده‌های اصلی آب‌وهوا و بندرگاه‌های تنوع‌ زیستی محسوب می‌شوند؛ متأسفانه، در حال‌ حاضر چنین جنگل‌هایی با سرعت نگران کننده‌ای در حال از بین‌ رفتن هستند.

 در حالی که قبلاً کشاورزی مقصر اصلی از بین‌ رفتن جنگل‌ها در نظر گرفته می‌شد، مطالعه جدید به رهبری دانشگاه فودان در چین نشان داد که در واقع چندین صنعت مقصر هستند.

کارشناسان اظهار کردند که بازارهای تجارت بین‌المللی باید در طراحی راهبردهای حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شوند.

تغییر کاربری اراضی منطقه‌ای دیگر صرفاً ناشی از تقاضای محلی نیست. همچنین به‌طور غیر مستقیم تحت تأثیر بازارهای بین‌المللی و افزایش مصرف محصولات مبتنی بر زمین است.

کشورهایی که اهداف حفاظت از جنگل دارند می‌توانند محصولات نهایی زمینی را از طریق زنجیره تامین جهانی وارد کنند و فشار کاربری زمین و اثرات زیست محیطی مرتبط را در خارج از مرزهای قلمرو خود جایگزین کنند.

دانشمندان با استفاده از داده‌های اطلاعات جغرافیایی چند منبعی و مدل‌سازی اقتصادی، علل مستقیم و غیرمستقیم از دست دادن جنگل‌ها را ارزیابی کردند. در حالی که تحقیقات قبلی عمدتاً بر جنگل‌زدایی (حذف کامل پوشش درختان) متمرکز بوده است، این مطالعه جدید همچنین نقش موذیانه تخریب و تکه‌تکه شدن را برجسته کرده است. حتی حذف بخش‌های اندکی از جنگل‌ها می‌تواند بر ساختار و ترکیب کلی جنگل تأثیر بگذارد.

محققان عنوان کردند که با توجه به ارزش حفاظتی استثنایی مناظر جنگلی دست‌نخورده از نظر تثبیت ذخایر کربن زمینی و پناه دادن به تنوع زیستی، جابجایی از دست دادن مناظر جنگلی دست نخورده نیز می‌تواند منعکس‌کننده نیروهای محرک غیرمستقیم در پس انتشار کربن و از دست‌ دادن تنوع زیستی باشد.

ماهیت پراکنده‌تر محرک‌های تلفات جنگلی دست‌نخورده و پیوندهای غیرمستقیم آن‌ها با مصرف‌کنندگان نهایی به مشارکت قوی‌تر دولت و مداخلات زنجیره تامین نیاز دارد.

این مطالعه در مجله One Earth منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها