کد مطلب: 22632
  تاریخ انتشار:  1401/11/28 - 12:47


تغییرات آب‌وهوایی گریبانگیر خودش شد

تغییرات اجتماعی طی چند قرن اخیر منجر به افزایش انتشار کربن در لایه ازن زمین شده که در نهایت منجر به گرم‌ شدن کره‌ زمین می‌شود.

تغییرات اجتماعی طی چند قرن اخیر منجر به افزایش انتشار کربن در لایه ازن زمین شده که در نهایت منجر به گرم‌ شدن کره‌ زمین می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، به‌ طور گسترده‌ روشن شده که این چرخه احتمال وقوع رویدادهای شدید آب‌وهوایی را افزایش می‌دهد. با این حال آنچه که بسیاری از افراد نمی‌دانند، این است که تغییرات آب‌وهوا پیش‌بینی دقیق آب‌وهوای شدید در کوتاه‌مدت را برای دانشمندان دشوار می‌کند.

گروهی از هواشناسان برجسته برای بررسی این موضوع در حال بررسی تکنیک‌های جدید پیش‌بینی آب‌وهوا هستند. آخرین مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که بهبود مدل‌سازی گرادیان گردابه نهانی نصف‌النهاری (PVy) می‌تواند کلید پیشرفت باشد.

محققان دریافتند که طی رویدادهای سرد شدید در سراسر آسیای شرقی و آمریکای شمالی در ۲ ماه آخر سال ۲۰۲۲، PVy به‌ طور غیر طبیعی ضعیف بود.

گروه محققان با تجزیه‌وتحلیل گردش اتمسفر در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ دریافت که الگوهای آب‌وهوایی مسدود کننده بزرگ و ثابت مانع از ادامه مسیر سیستم‌های آب‌وهوایی دیگر می‌شود و در نهایت باعث طولانی‌ شدن شرایط آب‌وهوایی شدید در آمریکای شمالی و شرق آسیا شد. این پدیده مستقیما با ارقام ضعیف غیرمعمول PVy در ارتباط بود.

سرپرست تیم تحقیق توضیح داد: در مطالعه قبلی ما متوجه شدیم که امواج سرد مکرر در فصل زمستان آینده ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ در آسیای میانه عرض جغرافیایی بیشتر در قطب شمال و اقیانوس آرام گرمسیری سرد رخ می‌دهد. در مطالعه فعلی ما می‌خواستیم بدانیم چه چیزی باعث این موج‌های سرمایی شده و آیا رویدادهای سرد در آمریکای شمالی و آسیای شرقی مرتبط است یا خیر.

این پیش‌بینی درست بود؛ رویدادهای سرمای شدید در نواحی عرض جغرافیایی متوسط آسیا در نیمه اول فصل زمستان ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ بیشتر بوده است.

در حالی که این یافته‌ها منجر به پیشرفت در درک رویدادهای هوای شدید سرد اخیر شده است، سطوح پایین PVy به‌طور کلی برای ایجاد شرایط مساعد کمتر برای پیش‌بینی‌پذیری الگوی آب‌وهوا شناسایی شده است. قابل درک است که مدل‌های موجود به سادگی نمی‌توانند حرکت الگوهای آب‌وهوای مسدودکننده را زمانی که سطوح PVy بسیار پایین هستند، پیش‌بینی کنند.

گام بعدی شناسایی این عوامل و تلاش برای ایجاد یک مدل آماری نسبتا صحیح است که برای پیش‌بینی کوتاه‌مدت آب‌وهوا و اقلیم مهم است. هنگامی که این عوامل از طریق مطالعات آتی تعیین شود، پیش‌بینی‌پذیری الگوی آب‌وهوا افزایش خواهد یافت.

یافته‌های این مطالعه ممکن است به بهبود پیش‌بینی آب‌وهوای شدید آینده کمک کند که می‌تواند احتمال تلفات و ضررهای اقتصادی مرتبط با سرمای غیرمنتظره را کاهش دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Advances in Atmospheric Sciences منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها