کد مطلب: 22628
  تاریخ انتشار:  1401/11/27 - 15:08


پسماند باید به ارزش افزوده تبدیل شود

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: سایت پسماند «محمدآباد» در قزوین ۲ فاز پردازش پسماند دارد که شرایط آن مناسب است؛ اما باید پسماند به ارزش افزوده تبدیل شود و در این خصوص الگوهای خوبی در کشور وجود دارد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: سایت پسماند «محمدآباد» در قزوین ۲ فاز پردازش پسماند دارد که شرایط آن مناسب است؛ اما باید پسماند به ارزش افزوده تبدیل شود و در این خصوص الگوهای خوبی در کشور وجود دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه امروز ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی مرکز کنترل و پایش محیط زیست استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این که امروزه آلودگی هوا فقط مختص یک شهر نیست و شهرهای بسیاری در کشور درگیر موضوع آلودگی هوا هستند نشان می‌دهد که متأسفانه با طبیعت خوب برخورد نشده است و لازم است از ظرفیت‌های دشت قزوین استفاده شود.

وی افزود: قزوین ظرفیت خوبی در حوزه محیط زیست دارد اما با توجه به اینکه در یک دالان باد قرار گرفته تمام آلاینده‌های صنعتی و ریزگردها را در منطقه منتشر کرده و بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور به خصوص استان های البرز و تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مسئول عنوان کرد: طبق قانون نباید در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت، صنایع آلاینده‌ای احداث شود اما متأسفانه اصلی‌ترین صنایع در این شعاع شکل گرفته‌اند که نتایج این موضوع از قزوین تا شرق تهران دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی ۱۰۰ درصدی است، ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که نیروگاه شهید رجایی همچنان به صورت سیکل ترکیبی فعالیت کند، این نیروگاه از لحاظ راندمان یکی از نیروگاه‌ای برتر کشور و جهان است اما در ایجاد آلودگی هوا نقش زیادی دارد. امیدوار هستیم در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات ویژه برای این نیروگاه در نظر بگیرند تا این مشکلات مرتفع شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: سایت محمدآباد ۲ فاز پردازش پسماند دارد که این شرایط مناسب است اما باید پسماند به ارزش افزوده تبدیل شود و در این خصوص الگوهای خوبی در کشور وجود دارد.

تلاش برای حل مسئله پسماند «محمدآباد»

وی تأکید کرد: سایت محمد آباد ۷۰۰ تن پسماند استان را دریافت می‌کند که حدود ۳۰۰ تن آن تبدیل به کمپوست و ۴۰۰ تن دیگر دفع می‌شود که در این خصوص با شهردار قزوین صحبت کردیم و ما هم کمک خواهیم کرد تا از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست کشور استفاده و وضعیت این سایت اصلاح شود.

سلاجقه تصریح کرد: استان باید پایش شده و عناصر آلایندگی در جو به نحو مطلوب سنجیده شود که در این خصوص کلنگ‌زنی مرکز کنترل و پایش محیط زیست استان قزوین را در مینودر انجام دادیم تا در این محل ایستگاهی برای پایش و سنجش با دستگاه‌های پیشرفته ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: قزوین به عنوان یک مرکز ویژه همیشه مورد توجه ما بوده چرا که این استان می‌تواند در حوزه‌های محیط زیستی نقش مستقیمی در کشور، به خصوص پایتخت ایفا کند و اگر مشکلات این استان حل شود بخشی از مشکلات پایتخت نیز کاهش خواهد یافت.

این مسئول یادآور شد: درخصوص سیمان آبیک نیز بازدیدهای لازم انجام شد و به دنبال فرآیند فیلتراسیون هستیم و امیدواریم تا در سه ماه اول سال آتی بتوانیم مشکل این بخش را نیز مرتفع کنیم.

مسئله پسماند در کشور اولویت دارد

وی افزود: در دولت سیزدهم طی سفرهایی که ریاست جمهوری به استان‌ها داشتند و شاهد مسائل بودند مسئله پسماند به عنوان اولویت اول کشور قرار گرفت و در سراوان اتفاقات خوبی درحال رخ دادن است که اگر مسائل آن بخش مرتفع شود سایر نقاط کشور می‌توانند از تجارب آنجا استفاده کنند و مسائل خود را برطرف کنند که خوشبختانه در بازه زمانی چهار ساله اقدامات خوبی از جمله جلوگیری از ورود پسماند، پوشش، محدود و مسدودسازی آن در بخش مذکور انجام شد و آن بخش ایزوله شده است، همچنین فرآیند تبدیل شیرابه به آب قابل استفاده برای کشاورزی در سراوان انجام شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: در حوزه تالاب‌ها و حق آبه‌های قزوین مشکلاتی وجود دارد اما تالاب صالحیه متأسفانه منشأ ریزگرد محسوب می‌شود که حل این مسائل نیز جزو اولویت‌های بعدی ما است.

وی خاطرنشان کرد: در نشستی که با حضور ۱۵ کشور در تهران برگزار شد سازمان ملل متحد براساس تجربیات موفق ما در زمینه مبارزه با ریزگردها در قطعنامه نهایی خود ایران را به عنوان میزبان نشست بین‌المللی گرد و غبار جهان معرفی کرد که هماهنگی آن با وزارت امور خارجه انجام شده تا در تیر ماه سال آینده نشستی در تهران با وزرای محیط زیست کشورهای جهان برگزار شود.

سلاجقه در پایان اظهار کرد: اول اسفندماه هیئت کارشناسی ایران به کشور عراق سفر خواهد کرد تا در آنجا نشستی برگزار شود و راه‌هایی که سبب حل مسائل از منشأ می‌شود مورد بررسی قرار بگیرد. نشست‌های ما با کشورهای همسایه درحال گسترش است و کشور مصر نیز برای حضور در نشست اعلام امادگی کرده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری