کد مطلب: 22623
  تاریخ انتشار:  1401/11/26 - 10:09


رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

انتخاب فیلم‌های محیط زیستی در جشنواره‌های بعدی فیلم فجر ادامه می‌یابد

فیلم‌های سبز جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: انتخاب فیلم‌های محیط زیستی در جشنواره‌های بعدی فیلم فجر ادامه می‌یابد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: انتخاب فیلم‌های محیط زیستی در جشنواره‌های بعدی فیلم فجر ادامه می‌یابد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر سمیه رفیعی در آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان فیلم‌های محیط زیستی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: امسال برای نخستین بار فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از جنبه محیط زیست در بخش تجلی اراده ملی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفتند.

وی افزود: بر این اساس ۳ فیلم منتخب از نگاه داوران این بخش مشخص و معرفی شدند.

وی ضمن تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی امینی- دبیر جشنواره چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و علی مرادخانی- مدیر تجلی ملی قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این روند در سال‌های آینده با قوت بیشتری ادامه یابد و فیلمسازان نیز به مقوله محیط زیست حتما در تولیدات خود توجه خاص داشته باشند.

در این مراسم همچنین بیانیه هیات داوران فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی قرائت و از برگزیدگان این بخش با اهدای تندیس و جایزه نقدی تقدیر شد.

متن بیانیه هیات داوران فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

«خداوند بزرگ را شاکریم که توفیق داد تا در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، تجلی اراده ملی را در فصلی جدید و نگاهی متفاوت تجربه کنیم.

بی شک مقوله حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی که بر پایه اصل پنجاهم قانون اساسی و نگاه عالمانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در کشور دنبال می‌شود، نیازمند فرهنگسازی و توجه آحاد جامعه است.
و کجا بهتر از جشنواره بین المللی فیلم فجر که با انبوهی از علاقه‌مندان مهمترین رویداد فرهنگی کشور را رقم می‌زند.

سینما بعنوان یک ابزار قوی فرهنگی همواره نقش جریان سازی خود را در تمامی ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره به نمایش گذاشته است و جا دارد هنر هفتم دِین خود را به محیط زیست کشور نیز ادا کند.

قطعا پرداختن فیلم‌سازان به موضوع محیط زیست می‌تواند سنگ بنایی برای توجه عموم مردم، مسوولان و تصمیم‌گیران به این موهبت الهی باشد.

فرصت پرداختن به آثار فخیم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش تجلی اراده ملی به مقوله محیط زیست، اولین گام فراکسیون محیط زیست مجلس به عنوان دستگاه قانون‌گذاری برای استفاده از ابزار هنر سینما برای فرهنگسازی عمومی است.

بر این اساس شاخص‌های ذیل برای انتخاب آثار برتر در حوزه محیط زیست ملاک عمل داوران این بخش قرار گرفته است:

۱- توجه به مقوله حفظ زمین، آب، خاک، هوا، جنگل، مراتع و حیات وحش در برابر تخریب و آلودگی

۲- نگاه ویژه به کاهش تولید پسماند و پساب و جلوگیری از رها سازی آنها در طبیعت

۳- نشان دادن تاثیر نقش پررنگ محیط بانان و جنگل بانان عزیز برای حفاظت از طبیعت

۴- حساس کردن جامعه به موضوع حفظ محیط زیست

۵- توجه به اکوتوریسم ( گردشگری طبیعت ) و تلاش برای توسعه هرچه بهتر آن

۶- برخورداری از مؤلفه‌های مؤثر برای جذب مخاطب، انتخاب و پرداخت ایده با توجه به تناسب آن با نیاز‌ها و علایق مخاطب در حوزه محیط زیست

۷- الگو‌سازی عملی و ایجاد علاقه و انگیزه در نسل جوان برای توجه به طبیعت و حیات وحش

٨- پرداختن به موضوع تخریب محیط زیست و هدر رفت منابع ملی نظیر برداشت های بی رویه از معادن و جنگل‌ها

۹- نقش اقتصاد و منفعت طلبی های نامشروع بر تخریب محیط زیست

۱۰- رابطه سلامت و حیات انسان با سلامت محیط زیست

بر اساس ملاک‌های فوق و ارزیابی‌های صورت گرفته توسط هیأت داوران فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بخش تجلی اراده ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پویانمایی «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی آقای حامد جعفری و کارگردانی آقایان هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمد جواد جنتی، فیلم سینمایی «هوک» به تهیه‌کنندگی آقای علی آشتیانی‌پور و کارگردانی حسین ریگی و فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی آقای محمدرضا رحمانی را به عنوان فیلم‌های برگزیده انتخاب و معرفی می‌نماید.

در پایان جا دارد از تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی سرکار خانم دکتر سمیه رفیعی - نماینده محترم مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و رییس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که همیشه دغدغه حفاظت از محیط زیست را دارند و بنیانگذار این حرکت محیط زیستی و چراغ راه ما بوده‌اند و مساعدت جناب آقای دکتر اسماعیلی - وزیر محترم و فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی کمال تشکر را داشته باشیم.

امید است این حرکت ارزشمند با استقبال فیلم‌سازان و هنرمندان در سال‌های آینده با جدیت بیشتری برای حفاظت از طبیعت ایران عزیزمان تداوم یابد.

هیأت داوران فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی
مهدی صاحبی    علیرضا غمخوار   مجید قاسمی»

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری