کد مطلب: 22610
  تاریخ انتشار:  1401/11/22 - 11:55


مرگ ۱۸ نهنگ گوژپشت در سواحل ایالات متحده

در هفته‌های اخیر ۱۸ قطعه نهنگ گوژپشت در سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا تلف شده‌اند و انتشار این خبر بار دیگر نگرانی‌ فعالان حقوق حیوانات را در این کشور برانگیخته است.

در هفته‌های اخیر ۱۸ قطعه نهنگ گوژپشت در سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا تلف شده‌اند و انتشار این خبر بار دیگر نگرانی‌ فعالان حقوق حیوانات را در این کشور برانگیخته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، از ابتدای دسامبر گذشته تاکنون لاشه ۱۰ نهنگ مرده در سواحل اطراف نیویورک و نیوجرسی و همینطور لاشه هشت نهنگ مرده دیگر در سواحل شرقی فلوریدا دیده شده‌ است.

بنابر اعلام اداره ملی شیلات ایالات متحده، مرگ‌ومیر نهنگ‌ها در سواحل شرقی این کشور از سال ۲۰۱۶ در حال افزایش بوده است. بر این اساس، طی هفت سال گذشته لاشه دست‌کم ۱۷۸ نهنگ گوژپشت، گونه‌ای در معرض تهدید، در امتداد سواحل یا در میان آب‌ها پیدا شده است.

اداره ملی شیلات ایالات متحده پس از کالبدشکافی تقریبا نیمی از این تعداد نهنگ، در ۴۰ درصد موارد به شواهدی از برخورد نهنگ‌ها با کشتی‌ها و یا گرفتار شدن در چیزی دست یافته است.

در همین حال،‌ تحقیقات برخی دانشمندان حکایت از آن دارد که تغییرات اقلیمی و گرم شدن آب‌ها می‌تواند از دیگر عوامل مرگ این آبزیان غول‌پیکر باشد.

به گزارش اداره ملی شیلات ایالات متحده، میزان انرژی گرمایی موجود در لایه‌ بالایی اقیانوس‌های جهان از سال ۲۰۱۹ به این سو، هر سال روندی افزایشی داشته و این میزان به بالاترین حد رسیده است.

افزون بر این، فعالان و برخی مقامات محلی نیز نیروگاه‌های بادی دریایی را تهدیدی برای این نوع نهنگ‌ها می‌دانند. در گزارش اداره ملی شیلات ایالات متحده نیز به توسعه نیروگاه‌های بادی دریایی در امتداد سواحل نیوجرسی اشاره شده است؛ جایی که به تازگی در آن، لاشه‌های چندین نهنگ کوهان‌دار یافته شده است.

نهنگ گوژپشت یا نهنگ کوهان‌دار با وزنی حدود ۳۶ تن و طول ۱۴ تا ۱۷ متر در سراسر آب‌های اقیانوسی جهان زندگی می‌کند و شکار بی‌رویه، نسل این گونه نهنگ را در آستانه انقراض قرار داده هرچند با قانونگذاری‌های اخیر، جمعیت این گونه از آبزیان غول‌پیکر در حال رشد است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان