کد مطلب: 22578
  تاریخ انتشار:  1401/11/11 - 11:57


ارزش‌گذاری خدمات بوم‌سازگان در ۳۰ درصد مساحت کل کشور

سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از ارزش‌گذاری خدمات بوم‌سازگان در ۳۰ درصد مساحت کل کشور و پنج استان خبر داد.

سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از ارزش‌گذاری خدمات بوم‌سازگان در ۳۰ درصد مساحت کل کشور و پنج استان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نورالله مرادی در اولین همایش ملی جایگاه ارزش خدمات بوم‌سازگان در نظام برنامه‌ریزی کشور که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهارکرد: یکی از کارهای مهمی که مبتنی بر اسناد بالادستی ازجمله سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست، سند آمایش سرزمین، بیانیه گام دوم انقلاب و سند توسعه باید انجام می‌شد، ارزش گذاری اقتصادی محیط زیست بود.

وی افزود: طراحی این برنامه از مدت‌ها قبل در سازمان حفاظت محیط زیست شروع شده و مدیریت قبلی نیز کارهایی را در این خصوص انجام داده بود. شناخت سرزمین و تحلیل وضعیت، تهیه نقشه، ارزش‌گذاری خدمات اکوسیستم و مدل‌سازی خدمات اکوسیستم از اهداف اصلی این طرح بوده است. اهداف فرعی این طرح نیز شامل جمع‌آوری اطلاعات پایه، مدل‌سازی خدمات اکوسیستم، نگهداشت خاک، ذخیره کربن، تولید آب، خدمات زیبایی شناختی و... می‌شود.

مرادی در ادامه اظهار کرد: این برنامه ها در پنج استان کردستان، لرستان، کرمان، خراسان جنوبی و قزوین شروع شده است که شامل ۳۰ درصد مساحت کشور می‌شود. امیدوارم اهداف این برنامه به شکلی اثرگذار تحقق پیدا کند و جایگاه سازمان محیط زیست در برنامه‌ریزی و بخش اجرایی حوزه محیط زیست کشور تقویت شود و یک اصلاح بینش و نگرش در زمینه سیاستگذاران و مدیران به‌ وجود آید همچنین ارزش اقتصادی محیط زیست در نظام برنامه‌ریزی کشور تدوین شود.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان هم می‌توانند در تحقق این موضوع به ما کمک کند. ادبیاتی که در زمینه ارزشگذاری و جایگاه ارزش خدمات بوم سازگان در کشور وجود دارد، بسیار ضعیف است و داده‌های کمی در این زمینه وجود دارد، بدین جهت باید به موضوع تولید ادبیات و داده در این زمینه بیشتر توجه شود.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: امیدوارم تا پایان دولت سیزدهم این پروژه‌ها را در ۱۰۰ درصد مساحت کشور انجام دهیم البته در مسیر اجرا مطالعات تکمیلی و تجدیدنظرهایی خواهیم داشت. همکاران من در دفتر ارزشگذاری مطالعات تکمیلی را انجام می‌دهند و نمونه مشابه این برنامه‌ها در سایر کشورها از جمله انگلیس و فرانسه را نیز بررسی کرده‌اند.

مرادی  در پایان تاکید کرد: این همایش دو مرحله دارد که بخش دوم آن در شهر تبریز برگزار خواهد ‌شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری